Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Thursday, April 09, 2009

Senja di Stesen

.
Semalam saya benar-benar kecewa. Pengesahan yang saya dengar daripada mulut Zakir benar-benar buat saya geram pada orang politik. Nasib baik kemarahan Zakir itu manis di gegendang saya. Dan saya suka dengar kata Zakir, "ha, tahu pun...".

Tak guna saya marah-marah. Bukan begitu, Zakir? Baik saja saya tulis entri yang tak ada kena-mengena dengan kekecewaan kita.

Tadi sepotong mentari jatuh di pintu kuala
sepotong lagi di puncak gunung, di sana
dan malam akan berwarna biru
dihujani cahaya purnama yang sarat pilu.

Aku mencari desir angin mengintip
dalam kelam gelita senja yang larut
menanti suara jauh seberang sana
deru angin berkecamuk, sayap kaca
rama-rama itu pecah di depanku.

Terima kasih,
kau tetap bersama aku di stesen ini
dalam gelita siang yang pecah mentarinya
dan biru malam dek purnama berduka
kita meneruskan langkah, memaknakan tabah
dari tertib atur ujian Tuhan yang satu

Moga esok tidak kelam, biar malam
sepotong mentari pasti bercahaya, aku percaya
kita menunggu kereta api melewati senja
sepasang tiket tergenggam di tangan kita..

Terima kasih kepada GJ kerana mengizinkan saya
memetik sajak ini untuk ditanam di laman saya.

No comments: