Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Wednesday, March 18, 2009

Sebuah Cerita Tentang Teman

Semalam adalah suatu hari penuh cerita. Pangkal pagi saya terpaksa membuat suatu keputusan penting dalam memilih simpang perjalanan. Tahun ini merupakan tahun penentu buat saya untuk merangka fasa hidup seterusnya. Dan selalunya, jika saya buntu memilih antara dua persimpangan, saya sanggup meredah rumput atau jalan berbatuan, sepertimana saya akan memilih baju kelabu setiap kali pakaian berona putih atau hitam kosong dalam almari.

Saya terpaksa ke Kota Bharu dengan segera. Tak saya hiraukan cerita Cik tentang Paknik yang "menipu" hari giliran di sana. Jantung berdebar-debar tatkala melalui Jalan Kota Darul Naim kurang lebih jam 2.00 petang. Saya sempat intai papantanda "iklan ubah saiz" di kiri jalan; masih ada di situ cuma dirimbuni dahan pohon. Saya toleh ke kanan jalan, "ia" tiada di situ.

Di kanan, Sutera Inn. Saya lihat Wira biru ungu. Aduh, selama ini saya sangat ingin terserempak kereta tersebut di perjalanan, hari ini Tuhan makbulkan. Saya lihat penumpang di sebelah sedang membetulkan tudungnya, lengan separuh menutup wajah. Paknik di sebelah memandang ke arah jalan setentang. Harap-harapnya dia tidak nampak kereta kami. Saya terus teringat kepada Cik. Semoga Tuhan gugurkan gerimis ketenangan ke dalam jiwanya.

Sewaktu pulang, masih melalui jalan yang sama, cuma arah berbeza. Kali ini saya lihat "ia" ada di situ. Di rusuk kanan bangunan, tidak seperti selalu - di hadapan bangunan itu. Rafik di sebelah menyapa, mahu singgah di Kedai Makan Wan Sakinah (restoran kegemaran saya di Jalan Pasir Pekan)? Saya mengeleng.

Saya yang kegaringan pulang dari Kota Bharu tidak sempat melepaskan lelah. Kerja bertimbunan seakan sengaja mendera saya yang keletihan fizikal, minda dan lebih-lebih lagi jiwa. Akhirnya, saya kunci pintu jiwa, saya programkan diri sebagai robot. Saya jadi kalis rindu, kalis pilu. Beberapa jam berlalu.

Sungguh selama ini saya percaya kepada tanda dan petanda. Sangat-sangat percaya, dan ia banyak membantu saya dalam merencana hidup. Berdiri di depan pintu pejabat, seseorang yang telah bertahun tidak berkunjung, berbusana serba putih. Sepertimana bertahun sudah, dia akan merayu minta disudahkan kerjanya kerana esoknya dia akan bermusafir lagi. Dalam ketawa saya minta dia nilai sendiri keadaan pejabat dan diri kami di sini. Dia ketawa lihat kami, awak-awak dalam sebuah kapal pecah!

Seperti biasa, dia mula pujuk kami ke KFC. Saya nekad tidak akan pergi. Dia mula bentangkan fakta tentang KFC terkini. "Untuk pengetahuan awak, Mohd Zaidi Haji Abdullah, saya tak akan sekali-kali tergoda dengan ayam KFC!" Kami ketawa. Akhirnya, dia yang kelaparan terpaksa makan nasi kukus. Saya pujuk dia, ayam goreng nasi kukus lagi sedap, dan dia mengiakan. Sungguh ziarah rakan kami yang seorang ini sentiasa membawa ceria. Kami bekerja diselangi cerita tentang ilmu palmstry oleh rakannya, dan dia pula masih bercerita tentang pengembaraannya menyiapkan beberapa karya ilmiah tentang ishraqiyyah (pencerahan). Sungguh saya bangga mempunyai teman sepertinya.

Sewaktu dia bertanya, apakah ada perbezaan pada dirinya setelah bertukar status, saya katakan padanya, "hanya perut awak yang berbeza." Tatkala beriringan ke bangunan bersebelahan, dia bersuara, bahaya kalau dapat pasangan sakit pinggang atau buah pinggang." Saya terkesima dan meluncur pertanyaan bodoh, "kenapa?" "Tak tahan lama, hehehe.." Dia sengih bodoh. Kalau dia perempuan, sudah pasti lengan dia lebam senja itu.

Pulang semula ke pejabat, kami menyambung kerja. Kali ini giliran saya pula makan, dan dia terpaksa layan diri untuk selesaikan kerjanya. Rakan-rakannya yang lain pula turut membantu kami menampal kad undangan sambil bersembang tentang pelbagai bidang. Sungguh pejabat kami sendat dengan jasad berlainan negeri, dan riuh dengan loghat berbeza - utara, selatan, timur dan barat. Nasib baik ayah sepupu saya pun kebetulan berziarah, tidaklah saya "musing ketang."

Hampir Maghrib, kami bersurai dengan hala-tuju masing-masing. Doa saya, moga para tetamu merangkap pelanggan itu terus berkesempatan bertamu ke pejabat, dan di jiwa.

Noble Art Creation
Mac 18, 2009 (pagi: 7.00)


No comments: