Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Tuesday, March 24, 2009

Lagu Jiwa

.
Pasti ramai yang gelak bila saya katakan saya menangis sepanjang malam kerana sebuah lagu. Hanya kerana sebuah lagu? Hahaha. Ya, kerana sebuah lagu.

Malam Mac 20, 2009, sebak menderu dalam kalbu oleh sebuah ketentuan yang menjerkah secara tiba-tiba. Saya tidak tahu apa yang harus dibuat untuk memujuk hati. Saya cuba meletihkan fizikal dengan menggosok pakaian yang sususnannya telah mencapai paras lutut.

Saya minta tolong rafik yang sedang melayari internet dan bersembang dengan teman maya agar memuatturun sebuah lagu dari Youtube supaya senang saya menaip entri saya malam itu selepas selesai menggosok. Pada masa tersebut dia ralit membaca blog seorang teman, dan menunaikan permintaan saya pada masa yang sama. Saya menunggu sambil menyanyikan "Hanya Kau Yang Mampu".

"Inikan dah ada!" Jerit rafik seminit kemudian. Nasib baik jemari saya tidak terpegang seterika panas. Saya jenguk dari belakangnya. Lagu itu mengisi entri sebuah blog. Saya terpempan. Air mata menderu, menitis ke baju yang sedang digosok, bercampur dengan air dari botol penyembur.

"Nak savekan juga atau cukup dengar dari entri ini saja?" Rafik yang setia menduga.

"Tak payah, aku akan buka entri itu setiap kali mahu mendengarnya." Rafik berpaling ke belakang mendengar getar suara saya.

"Kenapa?" Dia musykil akan sebab yang membuatkan saya berkeadaan demikian.

"Kerana sebuah rasa."

Jawapan itu tidak sampai ke telinga rafik, hanya jiwa saya yang mendengarnya. Dan saya percaya rafik dapat menekanya juga.

Dan saya terus menyanyikan lagu tersebut sepanjang malam tanpa lena, mengisi sebuah kenangan jiwa.


Saya harap tidak lagi "berebut" lagu ini dengan sesiapa pagi ini.

"Maafkan bila ku tak sempurna."

Kamar Jiwa

No comments: