Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Wednesday, March 04, 2009

Dua Tahun Di Padang Embun

Tanggal Mac 1, 2009, cukup dua tahun kami bermastautin di Padang Embun. Namun saya menyambut ulangtahun memperingati kehadiran kami di desa ini dengan meninggalkannya, dalam renyai hujan pagi. Sungguh desa ini kami tinggalkan di mata, namun tetap dibawa dalam hati.

Pagi-pagi lagi ke Kota Bharu, di Stesen Bas Jalan Hamzah, sebagaimana sebulan yang lalu. Kali ini kami terlepas bas jam 8.00 kerana jalanraya sesak di Jambatan Sultan Yahya Petra. Nasib baik Paknik penyabar orangnya. Dia tetap senyum manis walaupun Cik sudah beberapa kali menunjuk penumbuk kepada pemandu kenderaan yang suka "mencilok". Omelan Cik yang tak henti memecahkan tawa kami.

Saya minta Paknik hantar kami ke Stesen Bas Kota Bharu, dengan harapan ada bas yang menunggu. Kerani jualan stesen bas tersebut benar-benar menaikkan darah. Tak betah saya berurusan dengan manusia begitu. Saya berlalu dan memujuk hati, mungkin isterinya tidak menghantarnya sewaktu turun ke tempat kerja tadi, atau dia datang haid agaknya!

Nasib baik ada bas jam 10.00 dari syarikat pengangkutan SP Bumi. Kami bersarapan di Cafe Perdana bersebelahan TM Point. Renyai pagi 4 Rabiul Awwal di bandar KB mengirimkan seberkas kenangan sewaktu saya mula-mula berhijrah ke negeri ini, 12 tahun yang lalu.

Padang Embun, tempat kedua saya bermastautin setelah lebih kurang sedekad menjadi penghuni mukim Pohon Buloh. Fasa kedua perjalanan saya cukup mengembirakan. Desa ini cukup mendamaikan, walaupun tinggal di tepi sawah bukanlah impian saya. Saya terlalu inginkan sebuah teratak di tepi pantai. Namun kerana cinta telah bersemi pada tanah ini, biarlah kulit saya semakin gelap, saya rela.

Perjalanan selama 36 tahun ini masih tiada noktahnya. Ke mandala manakah pula saya selepas ini?

Padang Embun
Mac 4, 2009 (pagi: 8.18)

No comments: