Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Monday, March 09, 2009

Hari Wanita Sedunia

Tanggal 8 Mac 2009, sambutan Hari Wanita Antarabangsa. Tidak ramai yang mengingatinya, wanita mahupun lelaki, lebih-lebih lagilah. Sewaktu berbual dengan seorang teman, saya nyatakan padanya tentang hari istimewa ini. Dan saya menerima ucapan "Selamat Hari Wanita, hehehe." Ucapan tunggal itu mengiringi bisikan rafik di sisi. Kemudian saya bergegas ke tempat kerja.

Sekembalinya saya ke rumah, Cik mencurahkan kesedihannya kerana ditinggalkan Paknik yang bergiliran di "rumah sana". Macam biasalah, saya akan meminjamkan telinga saya kepada Cik, dan seperti biasa juga, saya berikan kata dua kepadanya, bersabar dan redha; atau pilih jadi macam saya.

Sembang kami berlarutan apabila menantu Cik pula meluahkan perasaan yang sudah dibendungnya selama bertahun. Suaminya yang panas baran dan suka memusnahkan harta benda setiap kali bergaduh cukup mencabar kesabarannya sebagai isteri. Apatah lagi bila asyik berkepit dengan rakan-rakan sehingga lupa rumah tangga. Dia bercerita semua masalah rumahtangganya, sehingga saya terfikir, jika ada pingat kesabaran, kepada dialah sewajarnya diberikan. Saya sendiri tidak sanggup menghadapinya.

Cerita kami bersambung apabila kami dikunjungi oleh sepasang suami isteri kawan kepada suami menantu Cik. Seperti biasa, isterinya akan bersembang dengan kami, dan suaminya pula akan bersembang dengan rakan-rakan lelaki mereka di halaman. Isterinya yang kepenatan baru pulang kerja tersengguk-sengguk menunggu "mesyuarat" para suami mereka. Kata wanita ini, jika dia tahu perangai suaminya yang malas kerja dan suka berpoya-poya, pasti dia rela berstatus andalusia daripada merana bergelar isteri. Lagipun jika dia berpisah sekalipun, dia masih boleh menanggung diri sendiri kerana dia telah menyandang jawatan pencari nafkah keluarga semenjak awal perkahwinan lagi. Semua harta benda dia yang beli, hinggakan nafkah madunya pun disaranya.

Kedua-dua mereka anggun jelita, tak ada cacat celanya. Saya pasti jika mereka berpisah dengan suami, tak payah ketik jari; sepuluh lelaki sehari akan datang pinang mereka. Dan apabila saya duga mereka dengan pertanyaan itu, dengan genang di mata, mereka lirih bersuara, "saya sayangkan dia." Saya diam. Itu pilihan mereka, bukan takdir yang merencana. Pilihan di tangan mereka, mahukan bahagia atau sengsara. Teringat pesan seseorang "anda mampu mengubahnya!"

Sedang kami rancak berbahas, suami kepada tetamu tadi menghampiri. Dari sinar dan fokus anak matanya, saya dapat duga apa "penyakit"nya. Isterinya dengan nada lembut bertanya, "Abang pergi mana, lamanya beli air." Si suami tergagap-gagap, "Abang isi minyak kereta." Dia angguk pada ayat yang tidak sepatutnya. Isterinya tanya lagi "Baru tadi Abang isi minyak." Lalu si suami dengan mata meliar ke arah saya dan tergagap-gagap lagi, ternganga-nganga mencari patah kata untuk dituturkan. Dalam kesempatan itu saya tekankan suara, "Jawablah, isi minyak lagi, tadi tak cukup!" Ketawa kami berderai, dan si suami berlalu. Si isteri tersenyum ke arah saya, dan saya cepat-cepat minta maaf kepadanya kerana menjerkah suaminya.

Jam menunjukkan 12.00 tengah malam. Saya minta diri. Tetamu masih mahu kekal di beranda, menunggu suaminya sambil menyedut udara malam. Hari Wanita Sedunia berakhir, namun kisah derita mereka entah bila noktahnya. Sekali lagi, saya titipkan pesan kepada mereka, anda mampu mengubahnya!

Saya baca semula sms seorang kenalan maya yang dilayangkan sewaktu "persidangan" saya dan para wanita tadi berlangsung.

Assalamualaikum Cik Rozais. Saya mewakili teman dan kawan2 meminta kemaafan dari hujung rambut ke hujung kaki ke atas perbuatan melalui percakapan ttg cara Cik Rozais memakai kerudung ungu di majalah Tunas Cipta (DBP) tempoh hari. Ini semua gara2 saya juga, krn beriya2 benar ingin melukis potret gambar Cik Rozais dlm keadaan berpakaian sebegitu! Dan bila terbaca di dada akhbar ..... (sms asal ada menyebutkan) pada hari ini iaitu dalam kolum ..... (sms asal ada menyebutkan), saya terus menghubungi teman2 tersebut. Mereka semua meminta saya jgn memberitahu nama mereka kpd Cik Rozais dan juga turut menyalahkan saya krn memberitahu Cik Rozais berhubung hal ini. Dan saya kira, saya juga tlh mendpt balasan dari Allah yg diberikan kepada saya iaitu satu kemalangan jalan raya hingga kereta Naza Kia Sorento saya rosak teruk dan masih diperbaiki di bengkel. Di sini saya sekali lagi mewakili teman2 memohon kemaafan dan tlh mengambil keputusan utk tidak melukis gambar Cik Rozais.
(sms daripada InangRodat, 08-Mar-2009, 08.06 PM)

Sekali lagi saya ucapkan terima kasih kepada InangRodat kerana berjaya meruntuhkan keegoannya meminta maaf daripada saya yang dhaif ini. Saya tidak menyalahkan dia kerana dia hanya menyampaikan apa yang didengarnya, bukan dia sendiri yang mencipta fitnah itu. Kemalangan yang berlaku itu anggaplah sebagai peringatan bahawa perlunya memilih sahabat yang mendampingi kita. Sekiranya tidak mahu percik api merosakkan baju kita, bersahabatlah dengan penjual minyak wangi.

Kepada mereka yang suka menyembunyikan tangan selepas melontar batu, gunakanlah tangan saudara itu untuk melontar di Jamrah nanti. Dan pastikan jangan sembunyikan tangan yang melontar itu pula, senang malaikat mencatatkan amalan kalian. Sesungguhnya antara doa yang tersenarai dalam doa yang dimakbulkan ialah dari golongan mustadh'afin dan yang dianiayai. Saya sentiasa mendoakan kesejahteraan buat kalian!

Kepada semua wanita, Salam Hari Wanita Sedunia. Anda mampu mengubahnya!

Padang Embun
Mac 9, 2009 (pagi: 11.50)

No comments: