Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Wednesday, July 08, 2009

Kunjungan Lincoln dan Kennedy

.
Saya tidak tahu dalam kategori mana harus diletakkan situasi yang berlaku hari ini, dan beberapa kebetulan yang kerap berlaku mulai 20 Disember lalu. Adakah ia koinsiden atau ketentuan yang diatur Tuhan untuk difikirkan? Ia cerita antara dua teman saya, yang sering bergilir atau bertembung peristiwa di antara mereka. Sebelum ini saya namakan seorang daripada mereka Lincoln, dan seorang lagi Kennedy. Ada sesuatu yang sukar dirungkaikan di antara mereka, dan perjalanan hidup saya sehingga kini.

Saya menerima kunjungan Lincoln (Z) petang tadi, dengan mengelek sampul coklat berisi buku, juga empat buah majalah Kelantan Gateway. Kami berborak agak lama memandangkan masing-masing terlalu sibuk dengan urusan sendiri sebelum ini, hanya sesekali melancarkan perang dalam blog. Apabila bertentang mata, kami secara automatik jadi macam calon-calon di kedua belah parti di penamaan calon Manik Urai. Boleh senyum dan ketawa bersama. Sempat lagi saya tanya bagaimana batang paip disalurkan melalui batang kelapa, sebagaimana gambar yang ditunjukkan dalam entrinya. Dan dia pula sempat bertanya tentang kesihatan Kennedy (H) yang sudah terputus hubungan dengannya, dan sama-sama ketawa sebaik sahaja saya usai bercakap di talian dengan seorang rakan. Apa tidaknya, ada juga manusia lupa dengan siapa yang pernah dikahwininya!

Perbualan kami beberapa kali diselang-seli oleh beberapa panggilan. Dan saya terpaksa menunda perbualan saya dengan Azmi kerana memikirkan Z akan kembali ke pejabatnya semula selepas ini. Syabas Azmi, sesungguhnya saya tabik dengan tindakan segeranya membersihkan namanya daripada digunakan sewenangnya di cbox blog saya (saya gelak apabila Azmi beritahu dia tak akan tanya soalan seperti "tapak kaki sendiri atau tapak bigfoot". Hahaha). Dan saya gembira apabila Azmi sempat bertukar salam dengan Z melalui saya. Mahu saya tanya Azmi mana "hala tuju" Azmi hari ini, tapi saya bimbang Z di tepi. Tak pasal-pasal kepala saya kena sekeh ini hari.

Kepada Z, terima kasih kerana berusaha memulangkan buku-buku saya dengan selamat. Saya boleh membeli yang baru sekiranya dia tidak menghantarnya, tetapi saya mahu sedikit menguji kejujuran dan janjinya.

Sepuluh minit selepas Z beredar, abang posmen terjengul di pintu dan memanggil nama saya. Saya membuka sampul kuning dan mengeluarkan empat buah buku, sekeping cakera padat dan sepucuk surat. Terima kasih Kennedy yang bersusah-payah mengirimkan novel Kasih Nan Agung, Jendela Menghadap Jalan, Meniti Jalan Hadapan dan Delima Ranting Senja, dan The Very Best Of Neil Sedaka (walaupun hari ini alunan lagu "You Mean Everthing To Me" cukup membuat jiwa saya terluka).

Hari ini saya bersua kembali dengan buku-buku saya yang dipinjam, dan mendapat tambahan empat buah buku dan majalah untuk rak buku kami. Terima kasih Lincoln dan Kennedy!

No comments: