Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Tuesday, July 14, 2009

Amuk Orang Pasir Mas

.
Saya sedang cekah durian di rumah bonda Pohon Buloh sewaktu Cik menelefon bertanyakan keputusan pilihanraya Manik Urai. Bonda pelik, rumah Cik bukankah ada tv, di ruang tamu dan dapur lagi tu. Saya jawab dalam gelak, Cik tak sikah pada laporan dari tv, keputusan muktamad dan boleh pakai hanya dari kami. Kata Cik lagi, dia sedang menggelupur depan tv, risau betul jika parti dokongannya tewas. Cik rasa tak sedap hati.

Saya beritahu Cik, sukar nak diteka kali ini. Apatah lagi khabar yang saya terima dari sana memaklumkan ada pihak yang berpaling tadah dan menikam parti yang pernah menyumbang tidak sedikit ruang untuk dia kembali jadi Ahli Parlimen pada pilihanraya dulu. Cik tambah penasaran. Untuk redakan kegelisahan Cik yang bagaikan kucing hilang anak, saya kata "kalau lambat umum maknanya parti pembangkang menang, kalau parti memerintah (pusat) menang sudah pasti pangkal berita dimulai dengan berita kemenangan parti kerajaan. Pada waktu itu, lima minit lagi siaran berita akan bermula.

Pilihanraya kali ini agak sukar diduga. Rata-rata mereka yang saya temui, tidak kira dari kedua-dua parti menyatakan mereka tidak yakin secara padu bahawa parti yang mereka dokong akan menang, sebaliknya berusaha gigih berkempen dan berdoa supaya tidak ada anasir buruk dan taktik kotor diamalkan kali ini. Salah seorang daripada mereka yang saya tanya menjawab "kalau mengikut laporan berita tv atau akhbar perdana, sudah tentu nampaknya BN akan menang, kalau tengok di lokasi rasanya PAS yang menang". Saya senyum dengar pendapat yang terselit sindiran dalamnya.

Sewaktu berada di Pejabat Menteri Besar Kelantan semalam, suasana lengang menunjukkan pertarungan di MU sangat genting. Kota Darul Naim juga lengang, para YB dan pegawai ramai yang sudah bertolak ke MU. Dari jam 10.00 pagi -3.30 petang, hanya saya dan rafik antara tetamu yang berada dalam pejabat itu, kemudian disertai oleh seorang lelaki Cina dari NGO KL yang datang memberi sokongan kepada MB. Menurutnya dia datang bersama rombongan dan sepanduk-sepanduk untuk turut berkempen di MU. Namun hajatnya tidak dapat disampaikan di pejabat tersebut kerana MB telah pun berada di sana.

Saya segera pulang ke Padang Embun. Sampai di muka pintu, saya lihat Cik senyum kambing. Saya sudah dapat teka keputusannya. Namun Paknik sedih, katanya hanya majoriti 65 undi. Dan seterusnya Paknik cerita tentang faktor undi majoriti merosot. Saya geleng kepala, ish ish ish, orang Pasir Mas yang seorang ini!

No comments: