Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Monday, July 20, 2009

Pacat Pagi dan Kuda Petang

.
Awal pagi Jumaat, Julai 17, saya dan rafik bergegas ke padang Wakaf Bharu untuk turut menyertai tarian poco-poco bersama penduduk kampung. Padang masih basah. Melihat rumput setinggi 2 inci, saya mula rasa tidak sedap hati. Apatah lagi keadaan sekitarnya dikelilingi pohon durian dan manggis. Mata mula melilau, dan detak hati saya yang mengatakan ia ada di situ, tepat. Cepat saya lompat ke atas van yang terbuka pintu belakangnya.

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiii! Sungguh saya takut dan trauma dengan objek hitam seinci yang sedang menjangkau badannya dari rumput ke rumput. Saya rela melupakan keterujaan untuk bersama rakan-rakan di padang kerana ketakutan yang tidak boleh dipujuk lagi. Apatah lagi seorang budak menyua beberapa ekor makhluk yang saya sangat takuti itu ke muka saya. Dia menyeringai ditumbuk pada bahunya dua kali dan terus lari tatkala dengar tempikan histeria saya.

Saya hanya memerhati rakan-rakan berpoco dari atas van, sehinggalah jemari mentari menjangkau rumput. Saya terjun dari van dan berlari ke tengah padang yang agak botak. Lega, moga tiada yang tersesat sempat mengait kaki seluar saya. Sempat juga berpoco-poco separuh masa.

Petang, bertujuh ke Pantai Cahaya Bulan. Sementara menanti petang redup, kami menjamu selera di bawah sepohon kelapa yang lebat buahnya. Tatkala menyatakan kebimbangan sekiranya buah dan pelepah kering jatuh, seorang rakan menjawab - kalau dah takdir mati tertimpa buah kelapa, apa mahu buat. Hey, senangnya menyerah nyawa kepada takdir!

Pantai pada hari minggu penuh jejak pengunjung. Kami mencipta ruang sendiri. Bermain ombak tanpa peduli mereka yang memerhati. Sewaktu tiga ekor kuda padi melintasi tempat kami bersantai, sempat saya suarakan pada penunggangnya hasrat saya untuk memilih salah seekor daripadanya. Sudah lama tidak merasa degup jantung dan hangat badan kuda.

Ah, sungguh indah menunggang sambil memerhati garis horizon, pertemuan antara langit dan laut pada remang senja. Semoga impian untuk mengarang "Perempuan Di Garis Langit" cepat menjelma nyata.

(Terima kasih Farrah atas rakaman kenangan dengan lensanya)

No comments: