Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Monday, January 19, 2009

Spende

.
Beberapa hari lepas, satu temuduga kenaikan pangkat telah dibuat oleh salah sebuah anak syarikat TNB. Sebagaimana biasa, ada ujian bertulis dan lisan. Dan antara ramai yang ditemuduga, ada tiga calon dari negeri keropok lekor terpilih untuk ditemuduga.

Kebetulan pula mereka ini calon ketiga pertama. Maka berdebar-debarlah ketiga-ketiga mereka. Calon pertama mula merungut, “Baru je sapa sini, letih dok ilang lagi, bale (bala) baru sapa pulok”.

Sampuk kawan yang kedua, “mapuh kite kalu lagu ni... aku doh kecuk perut ni.”

Yang ketiga menjawab dengan gaya berani, “Mung nok takut bende gok awang eh. Kalu die tanye, mung jawak je lah. Kalu mung dok tahu, mung bahang gi (lantaklah) la jawak bende pun. Janji mung jawak doh. Hok mung due ekor ni takut sangat bakpe, bukangnye tukang interbiuw tu nok makang mung! Acu mung tengok aku nih, rilek je. Siap buleh control macho lagi.”

Tiba masa yang ditunggu-tunggu, maka nama calon pertama pun dipanggil. Lima belas minit kemudian, dia pun keluar. Apa lagi, macam kera kena belacanlah kawan nombor dua bertanya soalan yang ditanya.

“Eh awang! Menatang bende tukang interbiuw tanye mung tadi?”

“Susoh jugok soalang die, tapi aku dok ingak doh bende yang die tanye tadi, tapi se (satu) je hok aku ingak die tanye... pengerusi TNB yang baru sape name? Aku pung jawaklah, Datuk Jamaluddin Jarjis.”

Kawan nombor dua pula menyampuk, “ah sudoh! Aku dok reti starang nok sebuk name tu. Guane nih awang? Aku rase nok tekecing doh ni. Ah! aku tulih di tangang je la, awang. Kalu die tanye, senang le sikit aku nok jawak.”

Maka menyampuklah kawan nombor tiga yang berlagak pandai berani, “bak pe yang mung jadi bodo sangak nih. Jangang tulih kat tangang, nati tukang interbiuw tu napok mung tulih situ. Mung tulih kat getoh spende (seluar dalam) mung tu. Kalu die tanye… mung selok la sikit spende mung tu, mung buat-buat la gatal kat perut. Pah tu mung kerling la sikit name pengerusi TNB tu.”

Apa lagi, calon nombor dua teramatlah gembira dengan idea bernas kawannya. Apabila namanya dipanggil, dia dengan yakin menuju bilik temuduga. Dua puluh minit berlalu, calon kedua tidak keluar-keluar. Calon ketiga panik. Nasib baik selepas lima minit kemudian, kawannya itu keluar dengan muka tersenyum.

Tidak sabar lagi, calon ketiga pun bertanya, “Amende soalang hok die tanye?”

“Susoh gok soalang die, tapi soalang pengerusi TNB tu aku buleh jawak... aku sempak selok spende aku.” Calon kedua menjelaskan dengan bangga.

“Tukang interbiuw dok napok aku selok tadi.” Sambungnya lagi. Dan calon nombor tiga pun bertambah panik.

“Ah sudohlah aku, awang!” Calon nombor tiga mula menampakkan wajah panik.

“Aku pong sebenornye dok tahu jugok nok sebuk name pengerusi TNB tu.” Jawab kawan nombor dua tadi.

“Mung tulih pade getoh spende mung tu, macang aku buat nih!” Dia menambah.

“Aku nok tulih macam mane, aku dok pakai spende!' Maka kelam kabutlah mereka bertiga.

Tiba-tiba kawan nombor satu yang dari tadi berdiam diri menyarankan. “Ape bende yang susoh sangat ni, awang. Mung beri je spende mung ke die kejap.”

Apa lagi, bergegaslah mereka ke tandas berdekatan. Beberapa minit selepas mereka kembali ke kerusi, nama calon nombor tiga dipanggil. Dengan semangat berkobar-kobar dan keyakinan yang amat tinggi, calon ketiga masuk ke dalam bilik temuduga. Namun tidak sampai sepuluh minit, dia keluar sambil menggaru-garu kepala, muka pula kehairanan.

Kawan-kawannya lagi kehairanan dan bertanya kenapa temuduganya cepat selesai, tidak seperti mereka berdua. Jawabnya, masa penemuduga tanya nama pengerusi TNB, dia jawab dengan yakin. Tetapi, semua penemuduga ketawa sampai keluar air mata dengan jawapannya itu.

“Mase ahli panel tanye name pengerusi TNB tu, ape mung jawak?” Kawan nombor satu bersuara.

Dan dengan yakin, sebagaimana yakinnya dia menjawab kepada para penemuduga dengan suara lantang dan bangga, “Datuk Calvin Klein”.

Kawan kedua heret kedua-dua rakan mereka ke tandas. Masa proses mengembalikan seluar dalam, barulah punca insiden diketahui. Mereka tepuk dahi. Kawan nombor tiga pakai seluar dalam terbalik, yang depan dipakai ke belakang, sedangkan nama pengerusi TNB ditulis pada getah bahagian depan seluar dalam.

“Nasib baik hari ni aku paka CK. Bengong mung, jenih belakang parang. Aku kok pale baru musing ketang sini!”

Kawan kedua membebel sambil pakai seluar dalamnya semula. Jenama CK ke belakang, Datuk Jamaluddin Jarjis di depan.

10 comments:

nil said...
This comment has been removed by the author.
rozais al-anamy said...

Persis Minda,
Awak memang otak bisnes. Nampak promosi saja. Harap iklan Qiadah akan datang memberangsangkan.

nil said...
This comment has been removed by the author.
rozais al-anamy said...

Kanda,
Terima kasih atas penghargaan itu. Tak payah pinjam, ambil terus pun tak apa.

nil said...
This comment has been removed by a blog administrator.
nil said...
This comment has been removed by the author.
rozais al-anamy said...

Kanda,
Nenda dan ayahanda dinda pesan, jangan sesekali rapat dengan lelaki yang suka guna pakaian cap buaya. Bonda dinda pula sarankan cari lelaki bercop buaya tembaga di dahi.

IF said...

Maaf mencelah...
Spende ke Sependa kerana Sependa mungkin kependekan bagi "Seluar Pendek Dalam"

rozais al-anamy said...

IF,
Boleh saja panggil apa pun, tapi kalau boleh untuk barang sebegitu, elok dipanggil sesingkat mungkin. Haha

maria vero said...

Guten Morgen an alle

Ich entschuldige mich für dieses Eindringen, ich bin Frau María Roque,
Ich mache diesen Beitrag für ein humanitäres Projekt (Spende). Also brauche ich jemanden, der Angst vor GOTT hat, um dieses Projekt durchzuführen. Wenn Sie der Aufgabe gewachsen sind, dieses Projekt mit mir auf die Probe zu stellen, senden Sie Ihre Antwort bitte direkt an meine nächste private E-Mail, damit ich Ihnen weitere Informationen zu diesem Projekt zukommen lassen kann.

E-Mail: Mvroque11@hotmail.com

Danke, dass du mich gelesen hast.