Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Sunday, August 27, 2006

Bahasa dalam kalangan tiga bangsa

Sedang bersiap untuk ke pejabat, saya sempat mengerling siaran Perasmian Mesyuarat Agong Tahunan MCA Ke-53. PM dan TPM serta beberapa orang menteri lain dari UMNO dan MIC turut hadir. Sebelum Presiden MCA, YB Datuk Seri Ong Ka Ting berucap, semua hadirin berdiri menyanyikan salah sebuah lagu kebangsaan. Apabila kamera menyorot PM dan TPM, kelihatan mereka berdua dengan lancar menyanyikan lagu tersebut. Begitu juga para menteri serta perwakilan lain. Tiga bangsa bergabung menyanyikan lagu dalam bahasa Melayu. Kemudian lagu tema MCA dimainkan. Para menteri bangsa Cina terkumat-kamit menyanyi dalam bahasa Cina. Apabila kamera menghala lagi ke arah PM dan TPM, kelihatan mereka berdua hanya senyap mendengar lagu yang dinyanyikan.
Kemudian, Ong Ka Ting pun berucap - dalam bahasa Melayu yang fasih. Setelah tiga minit barulah terkeluar beberapa ayat dan terma dalam bahasa Cina. Kemudian menyambung lagi ucapan dalam bahasa Melayu, siap dengan simpulan bahasa dan diksi yang menyegarkan. Saya suka rangkaian kata seperti ... "membesarkan kek ekonomi negara untuk diagihkan lebih banyak..." serta banyak lagi. Saya mengambil sikap baik sangka bahawa beliau menulis sendiri teks tersebut, malah jika tidak pun, kefasihan beliau sudah cukup membuktikan yang beliau tidak memandang remeh bahasa Melayu. Beliau reti bahasa untuk menghormati penduduk asal Tanah Melayu.
Saya tidak sempat mengikuti keseluruhan ucapan beliau. Namun ucapan yang sedikit itu sudah cukup menerbangkan saya ke ruang sedar - betapa bangsa lain cuba memahirkan diri dengan pelbagai bahasa, sedangkan anak peribumi sendiri mengutuk bahasa ibunda. Sama lintas dengan itu, saya teringat pada seorang artis baru yang menjadi isu mutakhir ini yang mendakwa kononnya tidak pandai berbahasa Melayu kerana berdarah campuran Cina, India dan Arab. Saya mahu tergelak dengan alasan jahil tersebut. Ingin saya tanyakan padanya, bukankah Ong Ka Ting itu berbangsa Cina, mengapa beliau fasih berbahasa Melayu, tanpa slang Cinanya. Begitu juga Samy Vellu, walaupun sekali sekala memecahkan tawa kita dengan ayat seperti "... budak-budak tarak boleh hisap dada.." atau "kita dinasihatkan supaya selalu derma dara..". Mereka tidak pula terasa bodoh bercakap bahasa rasmi negara.
Makanya, bagi artis yang tak reti bahasa itu, saya doakan agar beliau pertingkatkan jati diri. Kalau betullah faktor keturunan yang jadi halangan, mengapa beliau tidak bercakap bahasa Arab, Mandarin atau Tamil sahaja. Itu satu kelebihan beliau kalau dapat menguasai tiga bahasa lantaran campuran darah tiga bangsa tersebut. Atau cakap bahasa Al-Quran sahaja demi keturunannya yang baik itu. Lagi banyak pahala kerana bercakap bahasa syurga. Kenapa memilih bahasa penjajah? Tidakkah itu paradok?
Sedang bangsa lain mempertingkatkan diri menguasai lebih dari satu bahasa demi kemajuan diri, bangsa Melayu pula mengagungkan bahasa penjajah dan menghenyak bahasa ibunda. Ini semua terjadi kerana akar jati diri telah reput dimamah anai-anai ghuzwatul fikr kuffar. Dan artis yang dimartabatkan dalam industri perfileman negara itu salah seorang mangsanya.

1 comment:

hakim dirani said...

Itulah sesetengah orang bila tak boleh berbahasa orang puteh rasa rendah diri.