Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Tuesday, August 08, 2006

Penulis dan pemikir

Selasa, Jun 13, 2006
Penulis dan pemikir adalah jiwa yang satu. Itulah yang saya simpulkan dalam ceramah di Khemah Sastera anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur pada Ahad, 11 Jun 2006 melalui slot Motivasi Karya. Saya dijemput oleh En. Syaidul Azam, Ketua Unit Sastera, DBPWT untuk memotivasi peserta-peserta yang seramai 22 orang yang terdiri dari penulis muda dari negeri Kelantan. Tajuk perbincangan yang disyorkan ialah mengenai bagaimana tercebur dalam bidang penulisan dan proses kreatif karya-karya yang telah dihasilkan.
Saya mengambil kesempatan ini menyedarkan diri saya sendiri serta adik-adik peserta bahawa penulis itu mestilah seorang pemikir, lebih-lebih lagi sebagai penulis Muslim, peranan dan tanggungjawab yang waajib dikandar amatlah besar dan berat, lebih-lebih lagi pada zaman umat Islam dihenyak dan agama Islam dipandang serong. Jika orang Barat sewenang-wenangnya menggunakan karya mereka sebagai propoganda untuk memomokkan dunia bahawa orang Islam itu pemusnah dunia yang kononnya ditatang oleh mereka dengan penuh kesejahteraan, siapakah kita jika lupa pada Islam itu membawa kesejahteraan pada makhluk di seluruh alam?Dan mereka yang menyedari semua ini adalah pemikir - pemikir yang sentiasa memerhati ayat-ayat Allah.
posted by rozais al-anamy at
4:56 PM 0 comments

No comments: