Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Tuesday, August 08, 2006

Lagi bukti orang sastera mudah berbahasa

Ahad, Ogos 6, 2006
Hampir enam tahun sahabat saya, Zanazanzaly memesrai warga Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur (DBPWT). Apa sahaja aktiviti yang sampai ke pengetahuan, kami cuba meluangkan masa untuk mengikutinya. seperti biasa juga setiap program yang diadakan di dewan DBPWT akan ada pendaftaran di mana nama peserta akan direkod, nama pena, nombor telefon serta alamat. Itu-itu jugalah yang kami tulis setiap kali ke program. Setiap kali!
Kenapa bersungguh benar tu? Jawapnya kerana setiap kali menerima surat dari DBPWT, 99% daripadanya tulis alamat salah. Jadi sebagai orang sastera, cara menegurnya pun saya kira biarlah bagai menggaru kepala yang bertudung; rambut jangan keluar, tudung jangan herot-berot. Makanya saya pun tulis dan tulis dan tulis nama, nama pena dan alamat yang betul setiap kali pendaftaran dengan harapan ada pegawai yang terperasan akan kesilapan yang dilakukan sebelum ini.
Dua tiga hari yang lepas, Zanazanzaly menerima panggilan telefon daripada seorang pegawai Unit Bahasa DBPWT untuk menjemput beliau menyampaikan ceramah dalam program Dialog Bahasa pada 16 dan 17 Ogos 2006. Katanya surat akan menyusul kemudian.
Hari ini kami menerima sepucuk surat jemputan ke majlis tersebut atas ihsan dan kecelikaan posmen yang selalu menghantar surat dari DBP kepada kami. Pada ruangan alamat, tertulis Rozana binti Ismail, 118 Norble Art Creation, Plaza Serangkai Mas, 17000 Pasir Mas, Kelantan. WALHAL nama rafik saya itu Norzana binti Razaly, NOBLE ART CREATION, 014 Plaza Serakai Mas, 17000 Pasir Mas, Kelantan. Saya garu kepala yang tak gatal melihat nama dan alamat penerima yang tertera. Keanehan tahap gaban! (Maaf atas penggunaan jargon ini, namun ia amat sesuai digunakan dalam kes ini).
Saya pun terfikir, ke manakah borang-borang pendaftaran yang kami isi selama enam tahun tersebut? Apatah lagi saya maklum bahawa pihak PDM juga sedang mengemaskini direktori penulis Pantai Timur, apatah lagi pula tidak ramai sangat penulis muda yang ada di Kelantan ini untuk dijadikan alasan susah mengingat nama mereka.
Saya lihat Zanazanzaly tetap mengisi borang penerimaan lantikan tersebut, selepas menelefon untuk memohon kepastian kepada siapakah surat itu ditujukan. Pegawai tersebut bercuti, dan orang yang menjawab hanya ketawa mendengar penerangan Zanazanzaly, kemudian berkata " kelakarnya... ".
Mungkin dalam hati Zana bersuara "Kita ini penulis bilis, kalau banyak tanya dan minta surat lain yang betul nama dan alamatnya, nanti dikata banyak songeh dan susah berbahasa." Seusai beliau tandatangan surat tersebut saya pun menghela nafas panjang sambil berbisik "senangnya berbahasa dengan orang sastera."
posted by rozais al-anamy at
4:01 PM 0 comments

No comments: