Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Thursday, August 31, 2006

Apakah penyakit orang sastera?

Apakah penyakit orang sastera? Pertanyaan ini paling layak saya kira untuk menyimpulkan perjalanan seharian saya kelmarin. Pertanyaan ini tercetus sebaik sahaja saya sampai ke tapak ekspo XPRI 06 (Ekspo Gerakan Berdikari Kelantan 2006) di Perkarangan Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu untuk menghadiri Bengkel Penulisan Berdikari. Saya dijemput oleh rakan penulis melalui SMS beberapa hari sebelum itu. Khabarnya Dr. Lim Swee Tin akan memberi ceramah tentang puisi.

Tepat jam 2.00 petang sebagaimana dimaklumkan, saya dan Zana sudah terpacak di tapak ekspo, mengintai sana dan sini mencari lokasi ceramah tersebut, namun tidak ada sebarang petanda dan makluman tentang tempat akan berlangsungnya ceramah itu. Setelah bertanya kepada beberapa orang yang sedang sibuk mengemas khemah, kami menjadi semakin buntu kerana mereka juga tidak tahu menahu tentang ceramah itu. Kami berlegar-legar lagi, dan akhirnya terjumpalah dua orang rakan penulis, seorang sudah agak lama kenal dan seorang lagi yang baru kami kenali di bengkel novel di Paka, Dungun. Hadapinur lah yang menjemput kami. Maka, kami pun maklum acara akan berlangsung atas pentas depan kami duduk. Kami menunggu sehingga jam 2.45 petang. Kemudian barulah datang petugas ekspo yang berkenaan memaklumkan majlis akan bermula. Kami pun tanyalah, di mana peserta lain memandangkan hanya lima orang sahaja termasuk saya dan Zana yang ada. Jawab beliau, tugas mengundang para jemputan telah diserahkan kepada Setiausaha Persatuan Penulis Kelantan (PPK) dan beliau bersetuju untuk menjemput peserta dan SUDAH PUN MENJEMPUT mereka. Saya mengucap panjang. Tak tahulah siapa yang mereka jemput, cuma yang pasti saya datang atas jemputan orang lain… tak kisahlah. Yang dua tiga orang lagi pun atas jemputan kawan tadi itu juga. Jadi ke mana perginya jemputan PPK. Malah wakilnya pun tak ada!

Akhirnya kami pun dijemput ke pentas setelah Dr. Lim sampai. Saya terharu dengan pengorbanan beliau yang sanggup datang semata-mata ingin bertemu penulis Kelantan yang menurutnya semakin lesu sekarang ini berbanding dahulu, di mana Kelantan masyhur sebagai lubuk pemuisi. Ceramah beliau yang informatif dan menepati tema berdikari ekspo hanya sampai ke lima pasang telinga peserta yang kemudiannya bertambah kepada lapan orang. Sayang sekali, ceramah bermutu sebegitu disia-siakan oleh sikap tidak bertanggung jawab persatuan yang sepatutnya berusaha gigih mengembangkan sastera. Saya tidak tahulah apa masalah di sebalik kegagalan menjemput peserta itu, tetapi saya berpesan kepada diri saya supaya tidak melakukan hal yang sama kerana ia amat merugikan dunia sastera. Sedang orang lain berlumba mendaki gunung, janganlah kita asyik “peteh betis” mereka dengan sifat mazmumah kerana dengkikan mereka, walhal kita sendiri telah kudung! Usahalah langkah bijaksana untuk sama-sama ke puncaknya. Apatah lagi dalam usia kemerdekaan negara kita sudah matang angkanya.

1 comment:

hakim dirani said...

Ukhti rozais.
bagi saya ini bukan semata2 penyakit orang sastera, ini penyakit yang lebih besar pesakitnya.