Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Sunday, August 27, 2006

Catatan sepanjang dua belas hari menyepi

Wah, sedar tak sedar, sudah dua belas hari saya tidak menyumbang sepatah kata untuk blog sendiri. Rasa macam baru kelmarin saya menulis pasal hantu albino. Setelah beberapa orang rakan bertanya, barulah saya sedar bahawa blog saya sedang gersang aksara. Memang benar kata orang tua-tua, bila kiamat semakin hampir, malam dan siang bersilih ganti dengan cepatnya.

Ogos 16, saya menemani Zanazanzaly berceramah di SMK Meranti, Pasir Mas, Kelantan. Majlis anjuran DBPWT dengan kerjasama Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pergerakan Puteri Islam Malaysia (PPIM) itu dihadiri oleh lebih kurang 100 pelajar dan guru PPM, dipilih dari sekolah-sekolah PPD Pasir Mas/Tumpat. Keesokannya pula, saya masih bersama Zana menuju SK Sri Aman, Pasir Puteh atas tujuan yang sama. Zana menyampaikan ceramah bertajuk “Mengkomersilkan produk sastera”. Hadirin pun lebih kurang seratus orang juga. Dalam kedua-dua majlis tersebut, pelajar-pelajar sains lebih menonjol berbanding pelajar sastera yang bercakap segan, menulis tak mahu.

Ogos 19 pula, dari awal pagi kami sudah berada di DBPWT, menghadiri “Sembang Pagi” bersama SN Datuk A. Samad Said. Pada sebelah petangnya pula, beredar ke Hotel Perdana, menyambung program Rakan Dewan – Dialog Editor. Puan Rozninah Mohd Azib dari majalah Dewan Sastera dan Puan Ariza dari buletin Jendela Timur, DBPWT hadir sebagai panel, manakala En. Ku Seman Ku Hussin dari Utusan Malaysia tidak hadir lantaran keuzuran yang tidak dapat dielakkan pada saat akhir. Saya amat kecewa kerana tidak dapat bertemu Ku Seman, namun saya akur - kita hanya merancang dan beliau juga tidak mengundang keuzuran itu.

Hari-hari seterusnya saya sibuk menguruskan kerja-kerja hakiki di pejabat yang banyak tertangguh lantaran selalu ke luar. Sehinggalah pada Ogos 24 malam, jemputan untuk menjadi fasilitator Akademi Sastera Siber oleh eSastera mengheret kami ke Hotel Perdana. Bermesyuarat pada jam 9.00 hingga hampir jam 12.00 malam, saya dan Zana pulang ke rumah dengan mata separuh terbuka. Ogos 25 pula sesi bermula dari pagi hingga malam di mana para fasilitator melatih peserta mendeklamasikan puisi dari teks “Doa Penyair” terbitan eSastera. Saya diamanahkan menjadi mentor kepada protégé yang seramai 10 orang. Walaupun tidak berjaya ke peringkat akhir, saya puas melihat keberanian mereka beraksi di atas pentas walaupun masa yang diperuntukkan untuk berkenalan dengan puisi, memahami puisi, sastera dan dunianya serta mendeklamasikan puisi amatlah singkat. Namun satu perkara yang saya kesalkan ialah penglibatan pelajar aliran sastera dan pelajar sekolah agama/Arab yang pasif, malu tidak bertempat serta jumud berbanding mereka yang belajar dalam aliran sains atau dari sekolah menengah biasa.

Inilah kali pertama saya berpeluang memesrai eSastera dengan lebih dekat memandangkan sebelum ini saya hanya berkirim salam melalui Zana yang sering bertemu secara maya dengan penghuni-penghuni eSastera.com. Walaupun pada awalnya saya bagaikan rusa masuk kampung, sifat peramah dan mesra ahli eSastera berupaya membuang rasa kejakunan saya. Fiezanur yang cilik dan mesra, Hani Hamsyari yang sopan dan brilliant, Fahd Razy yang rendah diri menghantar saya ke suatu dunia sastera yang lain dimensinya.

Setelah mengenal dan memerhati manusia-manusia yang saya temui sepanjang tempoh 12 hari itulah saya menyimpulkan, dunia sastera mutakhir ini lebih dihargai oleh mereka yang berpendidikan bukan sastera. Memang benarlah penggunaan dua belah otak itu lebih baik berbanding menggunakan otak kanan sahaja. Dan saya percaya masa depan sastera negara akan lebih gemilang di tangan mereka seandainya orang sastera sendiri tidak beranjak dari takah yang sedia ada.

No comments: