Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Saturday, August 12, 2006

Coca-Cola, Colgate, Starbucks

Gesaan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) supaya masyarakat pengguna tanpa mengira batasan kaum dan agama memboikot produk terpilih milik Yahudi bagi membantah kekejaman Yahudi di Lebanon mengheret saya ke ruang fikir yang bulat bentuknya. Satu daripada tiga senarai yang disebut, Colgate – selain Coca-Cola dan Starbucks amat mesra dengan saya. Boleh dikatakan sejak mengenal berus gigi, hanya Colgate yang saya tahu, kerana saya ingatkan ubat gigi itu namanya “colgate”, sepertimana “Bata” itu ialah kasut. Saya tidak tahu pun ada jenama lain yang mewakili ubat gigi. Dan Colgate ini amat meyakinkan untuk diguna memandangkan kuasa fluoride yang ada dalam kandungannya. Kuasa itulah yang mendominasi fikiran saya sehingga kini dan setelah saya menyedari ada ubat gigi lain juga atas muka dunia ini, saya masih yakin pada Colgate. Colgate tidak pernah tukar nama seperti Darkie yang sudah dijenamakan Darlie atau macam pelakon yang sudah tukar nama gara-gara tidak “sekun/ngam” dengan nama asal.
Sehinggalah saya terbaca berita tentang produk Yahudi ini, saya berasa amat bersalah kerana hanya setelah tiga puluh tahun menggunakannya, barulah pekung itu terhidu oleh hidung saya yang kurang kuasa hiduannya ini. Terima kasih kepada PPIM. Nasib baik saya bukanlah pelanggan Coca-Cola dan Starbucks kerana saya memang dari dahulu tidak sukakan air berkarbonat, juga alergik kopi. Kemudiannya baru saya tahu air berkarbonat itu juga adalah produk menyilang ajaran Rasulullah s.a.w. yang melarang umat Islam dari menghembus air yang panas untuk diminum kerana karbon dioksida akan masuk ke dalam air tersebut dan memudaratkan si peminum. Jadi, orang Yahudi menggunakan kaedah ini untuk memudaratkan orang Islam mempromosikan produk ini lebih-lebih lagi kepada dunia Islam dan ia menjadi – Muslim bangga dengan Coca-Cola, sekaligus menghina ajaran Rasulnya.
Starbucks pula lambang korporat Melayu – bangsa lain jangan kiralah sebab mereka akan sokong rakan sekutu. Bukan setakat korporat, orang sastera sendiri cukup suka lepak di Starbucks – lambang sasterawan mantap di persada sastera tanah air, sebab sebelum ini orang sastera sering diasosiasikan dengan manusia gelandangan, tak berduit dan merempat; usahkan minum kopi berpuluh ringgit, makan pun kadangkala terabai.
Kalau sebelum ini kita dengar KFC melorongkan berbilion duit kepada Yahudi, dan berpakat-pakatlah warga Malaysia memboikotnya, kemudian selahzah itu pula berbalik semula, saya terfikir selama manakah pula tiga produk ini akan mengalami nasib yang sama? Berjayakah kita memulaukan produk ini dengan minda sejumlah besar umat Islam terjajah oleh ghuzwatul fikr dari Yahudi sudah sekian abad walaupun bumi kita tidaklah gersang oleh produk Bumiputra? Harapnya, dan kita doakan - biarpun kita tidak upaya untuk setabah dan sekuat iman Bilal bin Rabah menanggung beratnya siksa batu di atas perutnya; didiklah iman kita mencegah kemungkaran dengan hati, itupun setelah kita hilang kudrat dan lidah!
Setiap kali rasa ingin meneguk Coca-Cola menggoda, cuba bayangkan suara "ummati.. ummati" Rasulullah dan setiap kali kita diajak atau ingin mengajak rakan ke Starbucks, ingatlah betapa seksanya Rasulullah menderita diracuni Yahudi. Dan pemboikotan ini bukanlah hanya kerana marahkan Yahudi menyerang Lebanon - kerana mungkin selepas mereka berambus dari Lebanon kita akan melanggani produk ini semula; tetapi kerana kita adalah ummah yang bijaksana.

No comments: