Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Thursday, March 04, 2010

Lumba Puisi

.
Pagi, seorang teman blogger menelefon, siap membaca sebuah puisi untuk saya.

Kerana dia sentiasa tak jemu membaca sajak hampir setiap kali berbual, saya terfikir untuk wujudkan satu pertandingan deklamasi puisi dalam talian. 

Barulah dapat dinilai kekuatan vokal, dan persembahan; sama ada seseorang deklamator itu gah atau tidak.

Selama ini kita dengar dan tengok, sekali ini biar kita hanya dengar. Kalau hanya dengan mendengar kita sudah boleh naik bulu roma, tentu kalau lihat gayanya, terus tercabut bulu roma, mungkin! Terima kasih untuk teman tersebut. Saya dapat satu ilham.

Baru sebentar, saya berbual dengan teman di talian maya. Dia minta saya karang sebuah sajak romantis, yang mampu buat bulu romanya berdiri. Kalau boleh macam lirik lagu, tak ada unsur alam, ringkas. Siap bagi contoh; katanya macam lagu "Cinta Sempurna" oleh Yuna. Kalau macam itu, baik tulis lirik, bidas saya. Iya lah, tulis liriklah.

Saya mula gelisah, sudah dua orang teman bercakap pasal puisi. Saya pula ditinggalkan ilham, nun jauh dia merantau. Lazimnya ia pulang dalam keenakan mimpi.

Sebelum undur diri, teman sekali lagi menegaskan, saya kena tulis puisi. Baik, jawab saya. Kita berlumba.

Sewaktu dia minta diri, saya lihat sepasang sayap melintas padang belakang rumah, singgah ke meja tempat saya sedang menaip.


KUCULIK ILHAM DI LUAR MIMPI

Tatkala bulan temaram, kuculik ilham
yang selalu mungkir untuk kembali padaku
setelah pergi sekian purnama, aku bernafas lelah
malam ini, biar ia lena dalam rangkulan abjad
yang telah putus susunannya sejumlah waktu.

Dalam desah nafas kasar ia berperi
tentang perjalanan jauh dan pengembaraan,
beribu batu, dia sering merindui gubahan aksara
dan cumbu rayu di ranjang perasaan
membenihkan puisi dalam rahim kenangan.

Malam ini tak kulepaskan ia pergi
sepasang sayap albatrosnya kuikat rapi
terbaring dalam kamar dinihari
seribu tahun lagi, takkan kupinjamkan ia
menangislah si penyair, ilham kurantaikan
terpasung ia dalam pondok jiwa
milik kami berdua.

Pinggiran Putra
petang: 1:40

4 comments:

Zawawi Aziz said...

Puisi itu nampaknya macam nakal
sedikit. Ok, puisi itu tetap indah
dan selamba.

nil said...
This comment has been removed by the author.
rozais al-anamy said...

Zawawi Aziz,
Nampak saja kan, bukan betul-betul nakal.

Terima kasih atas komenmu.

rozais al-anamy said...

jurnal alam,
dua ayat tersebut hanya berkongsi satu patah perkataan yang sama "luar", makanya maksudnya itu tidaklah sama.