Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Saturday, January 09, 2010

Semakin Dekat Ke Sana

.

Hari ini sudah masuk empat bulan saya berhijrah ke fasa kehidupan seterusnya. Januari 1 tahun ini saya menyambut ulangtahun keputerian ke-37. Perjalanan ke sana tambah mendekat setahun lagi.

Saya beritahu teman di sisi, saya berharap sangat kali ini saya menyambutnya dengan gembira, bukan seperti beberapa tahun sudah. Dia senyum dan menutur harapan yang sama.

Saya berkesempatan ke rumah PENA untuk majlis baca puisi pada malam penutup tahun 2009. Tepat jam 12.00 malam, langit berwarna-warni terpercik bunga api. Teman di sisi sempat senyum ke arah saya dan mengucapkan selamat hari lahir sambil menunjukkan sepayung kembang percikan bunga api di menara MAA. Saya kelu, kerana diri seakan melayang ke langit yang sangat cantik malam itu; tidak percaya saya menyambut hari lahir dan tahun baru masihi di kota batu buat pertama kali.

Tahun lepas penuh kenangan, ujian, peralihan jiwa dan raga. Saya tidak sangka masih bernyawa dan masih mampu berdiri setelah banyak kedukaan dan keperitan yang datang daripada diri dan insan di sisi.

Sungguh Tuhan sentiasa menggilirkan suka dan duka sebagaimana Dia menurunkan hujan dan menerbitkan pelangi. Bukankah bumi ini perlu kedua-dua unsur; basah dan kering untuk subur, dan hidup ini perlu juga; susah dan senang untuk menyuburkan jiwa?


Pinggiran Putrajaya

No comments: