Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Thursday, June 25, 2009

Seorang Lelaki, Sebuah Cerita

.
Saya lihat ada beberapa kasut lelaki di depan pejabat. Sebaik menjengah masuk, seorang pelanggan yang telah saya anggap teman (justeru dia sering menitipkan bicara rohani yang membawa kepada pencerahan diri) menyapa. Pasti dia sedang menanti kertas cadangan sebuah projek yang telah saya janji untuk siapkan sebaik saja pulang dari kota batu.

“Bos masih kenal pejabat ke?” Pertanyaan itu sentiasa buat saya ketawa. Bagaimana boleh saya tidak nampak dia di dalam? Oh, sudah tentu saya tidak menjangka dia ada, kerana tidak kelihatan pun sepasang kasut kulit coklat cair jenama Camel seperti selalu di pintu masuk.

“Mereka ini selalu ke Los Angeles. Bukan senang nak jumpa mereka di pejabat. Tak lama nanti di manalah kita nak siapkan kerja kita, mana tahu dia pindahkan pejabat mereka di Kuala Lumpur." Dia menguatkan suara, supaya teman di ruang depan mendengar. Ada nada usik, rajuk dan duga. Ketawa saya pecah lagi. Sungguh pelanggan yang seorang ini sentiasa bawa ceria setiap kali saya dilanda duka. Rasa sayu pilu awal pagi 22 Jun sedikit terbang oleh senyum manisnya. Saya minta diri kepada teman di ruang depan, dan terus ke dalam setelah siap berurusan dengannya.

Lebih separuh dekad dia berurusan dengan kami, saya lebih mengenalinya sebagai abang, rakan seperjuangan dalam perniagaan, dan teman. Kami boleh bertukar segala cerita seputar dunia niaga, politik, kehidupan dan perasaan. Apatah lagi berkongsi zodiak dan huruf pada pangkal nama yang sama; dia banyak meminta pandangan saya tentang jiwa dan perasaan. Cuma saya masih rasa janggal untuk membahasakannya “abang” sebagaimana yang selalu dia bahasakan. Dan saya pasti dia faham kenapa saya selalu mendahulukan perkataan “Encik” yang saya ringkaskan menjadi “Cik” sebelum menyebut namanya. “Awak nak pondankan saya?” Saya tahu dalam gurauan dia terpaksa akur pada prinsip saya.

Sebaik semua pelanggan lain beredar, dia mengucapkan terima kasih kepada saya. “Benar kata awak, dia sudah nyatakan secara langsung bahawa dia isteri orang! Suami keduanya ini hanya pandai goyang kaki dan anu.” Kenyataan itu dibentangkan tatkala menatap wajah saya yang kehairanan.

Saya tidak terperanjat mendengar keluhan itu, kerana awal-awal lagi saya sudah menjangkakannya. Namun lelaki yang sedang dibius cinta selalunya tidak waras menerima logika. Saya hanya jungkitkan kening memandang muka kecewanya.

“Hey Mr. Lucky Born, patutnya tukar gelaran jadi "Encik Selalu Terpedaya.” Saya terbelahak ketawa. Saya suka memilih pujukan brutal setiap kali dia ditimpa masalah. Saya pasti dia akan mendengar ucapan yang lebih lunak daripada mulut wanita lain dalam keadaannya sebegitu, tetapi saya tetap dengan cara saya setiap kali berhadapan dengan lelaki yang sedang tercalar perasaannya. Dan seperti selalu juga, dia menambah cuka pada wajahnya.

“Jangan lupa, huruf R kita tak akan buat Cik Mi rebah selamanya.” Saya menitip manisan perangsang selepas menyedarkannya dengan pujukan jadam. Dan senyum manisnya terukir lagi.

"Saya habiskan wang ringgit untuk dia kerana kasihan tengok dia dan anaknya, dengan niat menolong janda. Saya bawa dan ikut dia ke mana sahaja sewaktu dia datang ke Kuala Lumpur bimbang juga sebab dia bukan tahu selok-belok jalan di sana. Dia naïf dan boleh jadi mangsa sesiapa. Saya sewakan hotel untuk dia, dan minta dia telefon saya setiap kali mahu keluar. Saya sanggup buat alasan sewaktu mesyuarat semata-mata mahu hantar dia ke pusat beli-belah yang tidak pernah dikunjunginya sebelum ini. Saya dukung anak dia yang beratnya berbelas kilo sewaktu dia pilih kasut dan pakaiannya, dan hanya menyerahkannya semula kepada dia untuk menjelaskan bayaran di kaunter. Awak bayangkan, anak sendiri pun saya tak pernah dukung sebegitu lama!” Hahahaha, merah padam muka saya menghambur ketawa.

“Awak tahu, sambil dukung anak, mata saya melilau intai manusia sekeliling. Mana tahu ada mata yang mengenali saya. KL bukannya besar, dunia ini terlalu sempit.” Dia menyambung untuk redakan tawa saya, sebaliknya saya ketawa lagi besar.

“Takkan Cik Mi tolong dia sebegitu rupa hanya kerana dia sarjan (panggilan kami kepada janda) dan orang susah?” Sengaja saya tanya, walaupun sudah menjangkakan jawapan lazimnya.

“Hey, tahu tak kenapa orang beri sedekah pada masjid? Untuk dapat pahalalah! Aku belanja semua duit aku, ikut kau ke mana saja, sanggup jadi pak turut dan dukung anak kau, takkan kau tak tahu kenapa? Sebab aku nak kaulah! – Saya beritahu dia dalam suara keras. Tak tahan geram dengan dia.” Saya lihat api di mata Cik Mi sewaktu meluahkan gejolak jiwa, cepat-cepat tunduk; tidak mahu bertentang mata lelaki yang sedang kecewa marah.

“Saya tidak salahkan dia, kerana bila dikenang semula, memang sebenarnya dia ada beri hint bahawa dia sudah berpunya, hanya saya yang buta kerana cinta. Salah saya juga tidak tanya bapa kepada anaknya itu. Sekurang-kurangnya dari situ saya boleh tahu statusnya.” Suaranya bertukar lirih. Saya tatap bola matanya. Saya suka lihat sinar mata lelaki yang jiwanya sifar ego.

“Saya cuma kesal kenapa dia buat begitu kepada saya. Saya benar-benar cintakan dia. Takkan dia tak faham perasaan saya, dengan apa yang telah saya buat untuk dia. Takkan dia buta membaca maksud saya tatkala saya habiskan sejumlah duit belikan tiket dia pulang ke Sabah. Mati-matian saya ingat dia mahu berbincang dengan keluarga.” Saya tidak fikir dia ada sebab untuk kecewa, salah dia sendiri kerana leka dibuai pawana rasa, tanpa berpijak di bumi nyata.

“Dah lama Cik Mi kenal dia?” Saya masih ingat pertanyaan wajib saya setiap kali dia minta tolong saya membeli tiket secara

“Beberapa tahun”, sambil menghulurkan beberapa keping kad kreditnya kepada saya.

“Takkan Cik Mi tak tanya tentang cerita kehidupannya. Beberapa tahun itu suatu tempoh yang cukup lama untuk mengenal manusia. Manusia boleh dikenal hanya dalam masa enam bulan, itupun yang cukup perahsia. Kalau tidak sekali jumpa sudah dapat diteka hatinya” Saya bernada sedikit keras, otak kiri memaksa.

“Saya pernah ke bilik hotel yang saya sewakan untuk dia. Pada waktu itu hanya kami berdua. Saya pernah tanya dia kenapa dia bercerai dengan suaminya. Katanya suaminya main kayu tiga. Dia cerita semua kedukaannya kepada saya, saya benar-benar empati, bukan sekadar simpati. Saya janji saya akan tolong dia.”

“Nasib baik tak ditangkap khalwat. Kalau tidak kasihan isteri Cik Mi. Suami menolong orang, isteri sendiri mati beragan!” Saya memotong ceritanya.

“Tapi kami tidak buat apa-apa. Sumpah! Saya hanya mahu menduga dia.” Saya hanya mampu senyum, sudah letih saya mengingatkan dia – yang ketiga itu syaitan, dan saya fikir dia sudah cukup alim untuk diingatkan lagi.

Cuba ucap tiga patah kalimah sumpah tu..” Saya pasti jawapannya akan sama dengan jawapan yang sudah-sudah.

“Cik Mi, Cik Mi tu lelaki, atau sudah tukar jantina sekarang?” Dia senyum pahit, dan saya menyambung “jangan lupa, saya ada tujuh mata! Lupakanlah segala kenangan noda, let bygone be bygone. Saya bukan beriman kepada zodiak, tapi mencari ilmu dan petanda dari pernyataan alam. Tuhan tak jadikan sesuatu itu sia-sia. Tak guna Cik Mi minta saya jelaskan ciri-ciri zodiaknya, jika tidak diambil pedomannya.” Dan saya lihat dia terhenyak ke kerusi.

“Apa alasan yang dia beritahu?” Saya mahu dengar cara jawapan wanita itu.

“Saya perlu hidup untuk anak-anak saya. Lelaki seperti awak juga yang hancurkan hidup saya!"

“Pulanglah minta maaf pada isteri Cik Mi kali ini. Redha dan pasrahlah pada penerimaannya. Jangan khianat pada dia lagi, sebagaimana yang sebelum ini. Anggaplah ini yang terakhir. Cinta itu hanya datang sekali. Yang dikatakan cinta pada perempuan lain itu hanyalah nafsu sahaja. Yakinlah!” Kali ini saya pandang tepat ke matanya, terus ke jiwa.

Kamar Minda
dinihari: 4.00

2 comments:

marjans said...

woi merahnya tanda dari siapa tu

rozais al-anamy said...

marjans,
daripada yang berasal dari planet Marikh.