Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Wednesday, June 24, 2009

Hari-Hari Yang Rengsa

.
Saya ke kota batu pagi 12 Jun bersama Noble’s Angels, mengiringi sifu puisi kami untuk majlis Malam Puisi Utusan (MPU). Perjalanan yang tidak dirancang selalunya lebih meriah dan menghiburkan, berbanding percutian yang dirancang awal-awal lagi, kemudian disapa aral melintang.
MPU malam itu saya simpulkan ringkas dan manis, seperti seorang dara yang mengenakan sepasang baju kurung putih kain kapas corak bunga halus rona biru dan berkerudung putih. Saya rasa cukup terhibur pada malam itu, apatah lagi sudah lama tidak mengikuti acara baca puisi. Acara malam tersebut mampu menerbangkan ingatan saya kepada acara Ratib Seribu Syair pada penghujung 2001, dan buat kedua kalinya saya benar-benar rasa puas.
Empat hari berada di Padang Embun, kami terbang semula ke kota batu. Keputusan untuk menghadiri majlis penyampaian Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) 2008 pada malam 19 Jun dibuat pada saat akhir. Sedikit aral melintang sewaktu pulang cukup menyedarkan saya tentang makna ikhtiar, penerimaan dan sifat tenang. Tuhan memperkenalkan saya kepada satu bentuk ujian yang belum pernah saya alami sebelum ini.
Saya tidak tahu mengapa sewaktu kaki menjejak tanah Kota Bharu pada awal pagi 22 Jun, hati menderu sayu dan pilu. Saya rasa sebuah kekosongan, seolah-olah saya sedang bergantung pada sekeping kayu dan sedang hanyut di segara. Tak bertepi. Dan tanpa sebuah kompas.
Saya rasa asing berada di rumah sendiri. Tanaman-tanaman yang layu kering di halaman makin menambahkan sesak jiwa. Saya hanya sempat membisikkan maaf kepada mereka kerana tidak mampu bermesra seperti biasa. Hanya sempat mencium kemboja yang semakin lebat bunganya dan membisikkan “aku sayang kamu.”
Pagi 23 Jun, saya terpanggil untuk menghubungi seseorang, dan berkongsi dengannya cerita tentang kehidupan. Perkenalan kami membuka pintu pencerahan ke atas jiwa saya; saya sendiri tidak percaya apa yang sedang berlaku kepada saya; saya mencadangkan suatu keputusan yang akan membahagiakan dirinya. Pagi itu saya dapat rasa hati seorang wanita disimbah sinar bahagia.
Dan hari ini, dalam keadaan kepala pusing dan mata berpinar saya menyeret langkah di halaman. Saya lihat bunga-bunga berkembang. Pepohon mula bangun dan senyum. Ada sekuntum kemboja jatuh, tak berteman. Mungkin disapa ribut semalam.
Dalam pasrah,
berikan aku sehari lagi!
Untuk aku mengenal Tuhan.
.

No comments: