Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Monday, December 22, 2008

Lelaki di Pusara

.
Seorang lelaki kematian isteri sebulan yang lalu. Dia amat menyintai arwah isterinya, dan mengikut segala kata dan kehendak suri hatinya selama ini. Pemergian isteri tercinta amat dirasai, dan saban hari dia mengunjungi pusara isterinya bersama sekendi air.

Ipar duai pula sentiasa berendam air mata melihat kesetiaan adik ipar dan biras mereka terhadap isteri tercinta. Mereka sendiri pun tidak mungkin jadi sesetia itu. Maka kerana terlalu terharu dengan kesetiaan itu, salah seorang abang kepada arwah isteri lelaki setia itu pun bersuara, setelah melihat kekerapan adik iparnya menziarahi pusara.

"Abang amat terharu dengan pengorbanan dan semangat kau. Kami beruntung sangat-sangat kerana mempunyai lelaki yang amat menyayangi adik kami sedemikian rupa. Abang sendiri pun belum tentu dapat berbuat begitu sekiranya isteri abang pergi dahulu. Sesungguhnya kau lelaki gagah berdepan perasaan dan kenangan."

"Kami lihat kau tegar mengunjungi kuburan isterimu tiga kali sehari, sedangkan kau amat sibuk dengan urusan kerja. Apakah yang membuatkan kau selalu mengunjungi pusaranya? Abang ingin belajar dari kisah cinta kalian." Lirih suara si abang mencungkil rahsia.

"Saya buat semua ini kerana pesan arwah, abang." Lirih suaranya.

"Nyatakanlah, kami mahu belajar dari kisah kesetiaan kalian." Si abang teruja.

Dengan selamba lelaki yang kematian isteri sebulan lalu itu menjawab, "arwah isteri saya pernah berpesan begini - jika saya pergi dahulu, abang janganlah kahwin semasa kubur saya masih merah. Tapi tunggulah rumput-rumput di pusara saya tumbuh dahulu."

"Maka, kerana itulah setiap hari saya ke pusara isteri untuk menyiram kuburannya, supaya rumput-rumput cepat tumbuhnya." Lelaki itu pun berlalu dengan sekendi air.

Padang Embun
Disember 22, 2008 (pagi: 7.00)

6 comments:

nil said...
This comment has been removed by the author.
rozais al-anamy said...

Kanda Zaidi,
Pernah kanda jumpa lelaki sebegitu? Kalau ya, kenalkanlah pada dinda. Dinda mahu memuji kebijaksanaannya.

nil said...
This comment has been removed by the author.
rozais al-anamy said...

Kanda Zaidi,
Kebijaksanaan kanda pada keperluan dinda yang mana satukah perlu diuji?

nil said...
This comment has been removed by the author.
nil said...
This comment has been removed by the author.