Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Monday, December 22, 2008

Iklan Ubah Saiz

.

Papan iklan pada pohon tepi kuburan Jalan Kota Darul Naim ini merupakan objek yang selalu terakam dalam pandangan setiap kali saya ke Kota Bharu. Kembar iklan ini pula dipaku pada sebatang pokok mati dalam perjalanan saya ke Pasir Mas. Kalau terpaksa ke Kota Bharu dan ke Pasir Mas pada hari yang sama, maka saya akan menempuh dua iklan ini setiap hari. Sejak bertahun dulu. Banyak lagi iklan serupa ini di Kelantan, namun tak sempat saya rakam.

Saya pernah menelefon nombor yang tertera pada kembar papan iklan ini. Saya benar-benar ingin tahu bagaimana usahawan sedemikian menjalankan perkhidmatan, sambutan pelanggan dan sebagainya. Namun sebagai usahawan, pastilah pakcik tersebut mengaku terdapat sejumlah besar pelanggan yang berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan. Sumber sedemikian tidak boleh dijadikan fakta sandaran.

Setelah mendapat maklumat sedikit sebanyak, pakcik tersebut tidak sabar-sabar menjadikan saya pelanggannya. "Pujuklah cik abe mek mari, royat molek ko dio. Jange susoh hati bare kecik, buke cik abe mek sore ado masaaloh ni. Ramai doh laki bini kelik baik hasil usoho pokcik ni, mek." Saya tak sempat menjelaskan apa-apa lagi, pakcik tersebut terus terkam dengan serkap jarang.

Cepat-cepat saya jawab, "pakcik, saya bukan nak tambah saiz barang cik abang, saya nak minta pakcik tolong kurangkan." Senyap di hujung talian, dan butang merah telefon bimbit cepat-cepat saya tekan.
.
Kepada sesiapa yang berminat, cubalah telefon nombor tertera. Saya tidak pernah hubungi nombor ini, tapi sekiranya nombor tersebut tiada dalam perkhidmatan atau telah ditukar, jangan bimbang. Saya masih simpan nombor pakcik iklan satu lagi itu.
.
Padang Embun
Disember 22, 2008 (petang: 4.20)

4 comments:

nil said...
This comment has been removed by the author.
nil said...
This comment has been removed by the author.
nil said...
This comment has been removed by the author.
rozais al-anamy said...

Kanda,
Tak boleh letak title post macam itu. Sebab istilah berbeza mengikut dialek, sedangkan iklan itu untuk umum. Nanti ada yang tak faham pula.