Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Sunday, December 21, 2008

Kami, Melayu Bangsa Berdaulat

Petang semalam saya menghadiri Seminar Perpaduan Melayu di Dewan Kenanga, Hotel Raudhah. Seminar anjuran GAPENA dengan kerjasama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Kelantan, PPK dan PUSPA. Ia adalah lanjutan daripada Kongres Permuafakatan Melayu yang berlangsung di Johor Bharu pada 2-4 Mei 2008 di mana satu ketetapan telah diambil - menubuhkan Majlis Permuafakatan Kebangsaan Melayu Malaysia (MMKMM). GAPENA diberi tanggungjawab menyelaraskan penubuhannya, di samping memberi penjelasan dan penerangan kepada NGO Melayu di seluruh negara melalui perbincangan, dialog, seminar dan seumpamanya.

Tujuannya ialah bagi mempertahankan Perlembagaan Persekutuan dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu sebagai tonggak kewujudan Kerajaan Melayu di Persekutuan Malaysia, mempertahankan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan hak istimewa orang Melayu, dan membangunkan perpaduan Melayu melalui pendidikan, kebudayaan, kesenian dan warisan Melayu di Persekutuan Malaysia.
.
Seminar yang bermula jam 2.00 petang dimulai Ucapan Perasmian oleh Ketua Satu GAPENA, YBhg. Tan Sri Emeritus Dato' Dr. Ismail Hussein. Pembentangan Kertas Kerja I disampaikan oleh YBhg. Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan, Pengarah Akademi Pengajian Melayu, UM dengan tajuk "Kebudayaan Melayu Sebagai Teras Budaya Kebangsaan". YBhg. Prof. Datuk Dr. Zainal Kling dari UPSI pula membentangkan Kertas Kerja II "Kefahaman Kedaulatan Melayu" dan terakhir, YBrs. Tuan Haji Borhan Md. Zain selaku Jawatankuasa GAPENA membentangkan Kertas Kerja III yang menyentuh isu "Penolakan PPSMI".

Ucapan Penutupan oleh Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Kelantan, YABrs. Encik Ismail Yusof mengakhiri majlis tepat jam 6.00 petang.
.
Seminar ini saya kira adalah sebuah kuliah sejarah yang cukup berkesan. Usaha seperti ini wajib diteruskan dan dipergiatkan lagi untuk menjelaskan kepada bangsa Melayu khasnya dan masyarakat majmuk Malaysia amnya yang alpa dan selalu buat-buat lupa kepada sejarah bangsa dan negara. Dan sesungguhnya kuliah ini benar-benar menyalakan api cinta saya kepada sejarah yang selama ini saya tidak pedulikan kerana kebencian melampau saya terhadap mata pelajaran ini. Hari ini, saya akan katakan tak kenal maka tak cinta kepada sejarah.

Saya masih ingat, di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tok Jiring, Kuala Terengganu, kelas yang paling saya "benci tapi rindu" ialah kelas sejarah. Saya benci subjek sejarah, tapi saya rindu cerita kelakar cikgu. Saya muak diasak nama-nama kuno dan siri tarikh silam. Saya selalu menggumam, berapa banyak Rama Kamheng daa, tak ada nama lain ke selain Chulalongkorn atau itu-ini, kenapa pelajar terpaksa hafal nama dan tarikh purba itu dan apa kena mengena kehidupan mereka dengan masa kini dan depan saya? Namun kerana cikgu sejarah saya itu kelakar orangnya dan sering menjawab soalan saya dengan muka bodohnya, saya akur bahawa saya terpaksa juga hafal nama-nama dan tarikh tersebut, kalau tidak nanti apa yang nak dijawab dalam peperiksaan SPM. Saya terpaksa bertahan dalam situasi sedemikian sehingga peperiksaan. Berbekalkan markah 39% yang selalu dikutip dari rasa kasihan cikgu sejarah setiap kali ujian, saya menapak ke dewan peperiksaan dengan langkah gontai. Sebelum masuk dewan, cikgu sejarah sempat senyum dan beri perangsang kepada saya - hari ini hari terakhir awak hafal nama dan tarikh, tambahlah 1 lagi markah. Dan setelah keputusan SPM berada di tangan, sayalah manusia paling bersyukur kerana tiada angka 9 mewakili subjek yang saya ambil. Kalau cikgu sejarah itu wanita, sudah pasti saya peluk dia kerana kata-kata akhirnya sebelum saya masuk dewan itu memberi saya angka 8 untuk subjek sejarah.

Di menara gading, ketakutan saya berulang sehingga saya terpaksa membuat satu keputusan besar sewaktu bergelar pelajar Undang-Undang Pusat Matrikulasi UIAM. Saya hanya mampu bertahan hanya selama semester lebih dalam kulliyyah tersebut. Awal semester dua, saya menceraikan kulliyyah itu semata-mata kerana subjek Malaysian History, subjek wajib ambil.

Hari ini, Disember 20, 2008 - saya isytiharkan cinta saya. Saya benar-benar jatuh cinta pada sejarah. Kuliah sejarah oleh Dato' Prof. Dr. Zainal Kling adalah percikan api cinta yang menyambar sekam kebencian saya selama ini. Rentetan peristiwa, perjuangan dan siri perang serta pengorbanan wira bangsa yang dipaparkan dilayar putih menumbuhkan jati cinta saya terhadap sejarah bangsa berdaulat. Saya simpulkan, sejarah bukanlah himpunan tarikh dan barisan nama yang wajib dihafal, sebaliknya peristiwa yang memuatkan penderitaan, pengorbanan, semangat perjuangan, dan sejumlah teladan dan sempadan untuk dicerna dan dijadikan iktibar, suluh perjalanan hari muka. Sejarah tidak pernah memaksa manusia mengingati "benda-benda mati", tetapi manusia sewajarnya memberi nafas kepada benda-benda kaku tersebut. Sejarah tidak menghukum bangsa menghafal tarikh-tarikh purba, tetapi amat sayugia manusia mengisi tarikh-tarikh tersebut dengan citra bangsa jaya.

Sesungguhnya, bangsa kita bangsa berdaulat. Kita bukan tuan di tanah aman, tetapi kita tuan rumah kepada tetamu yang datang. Kita menerima mereka dengan budi nan luhur bukan untuk diinjak kemudiannya. Kita memberi tempat berteduh dari hujan dan panas kepada mereka pada kelam malam dengan ikhlas jiwa, bukan untuk ditusuk belati keesokannya.
.
Pagi ini, dengan dada berparut mari kita canangkan - kita ini bangsa berdaulat. Di tangan bangsa, kekal masih dua kekuatan; undang-undang dan semangat perjuangan. Hanya keserakahan kalian para tamu; yang membutakan mata, sengaja memijak buku Perlembagaan Persekutuan dan Al-Quran yang mengandungi kekuatan jihadi yang kalian geruni. Sehingga kini, kami masih memegang kata kedaulatan, bukan ketuanan. Berlembut kami ada masanya. Jangan sampai nanti kami hunus keris ketuanan kepada kalian yang menyimpan belati di kilas belakang. Jangan sampai suatu ketika kami berpencak tari ketuanan, menghalau kalian ke benua perhambaan.
.
Dan kepada kalian yang terlalu kekenyangan, kami persilakan pulang menanak antah di benua kalian.
.
Padang Embun
21 Disember 2008 (pagi: 7.00)
.

2 comments:

Unknown said...

rozais

bangsa melayu bukan bangsa yang 'me-layu'... teringat kata-kata hikmat Datuk Hang Tuah 'Tidak melayu hilang di dunia'.. bila berada di tanah dagang, diri melihat betapa mulianya bangsa melayu yang sudi menumpangkan sesiapa saja yang bertandang.. tapi, memang melayu mudah lupa, alpa pada kemewahan hidup yang mendatang.. luahkan suara mu, kejutkan anak-anak muda yang leka!

rozais al-anamy said...

InangRodat,
Bahu saya terlalu kecil untuk memikulnya seorang. Ayuh kita bersama bahu-membahu ya!