Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Wednesday, August 05, 2009

Waktu Sendiri Begini

.
Waktu-waktu begini aku jadi teringat
sebuah hutan kenangan, di penjuru alam
helai-helai daun yang gugur, berlapis
tahun-tahun berlalu, tindih-menindih
pada setiap musim rontok yang datang dan pergi

Kusibak tiap satunya, kutemui wajah-wajah
pernah ceria oleh mentari pagi, setelah malam
gelita dan panjang, yakin tersimpan di hujungnya sisi terang
dan gerimis mengundang, pelangi bertandang
tergunting oleh kehadiran petang.

Pada helai di hujung ranting
kulihat wajahmu berbisik pada pawana rindu
yang kau hembuskan dari kotamu
memukul daun jendela kamarku, menyusup
ke dalam kardigan resah dan sepiku
meresap ke relung hati, segenap penjuru;
agar musim semi tak usah berganti
seperti impianmu pada setangkai anggerik
yang kutanam di laman jiwa.

Pantai Rasa

2 comments:

ZULKIFLI BIN MOHAMED said...

Salam RAA,

"tajuk puisi telah pun menggambarkan seluruh bait-baitnya",

"seperti selalu, tetap kukuh pemilihan diksinya - tercantum satu dengan ceritanya".

rozais al-anamy said...

Zek,
Terima kasih kerana masih sudi bertandang, dan juga kesudian memberi sedikit ulasan.

Nyatanya, saudara selalu hadir dalam ombak dan pantai.