Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Friday, August 07, 2009

Dari Sawah

.
Sudah dua hari berturut-turut, dari jendela kaca dalam kamar tidur saya perhatikan makcik kurus menyemai anak padi. Teringin turun ke sawah menolongnya, namun ketakutan melarang saya sekeras-kerasnya. Saya tanya makcik tersebut, sebenarnya hanya untuk menyedapkan hati, walaupun saya tahu apa jawapannya. "Lintah dah tak ada sekarang, mati kena baja kimia," jelasnya sambil menggelekek.

Boleh percayakah makcik ni? Kepala ligat memikirkan logik. Apabila memikirkan makcik yang kami gelar "cikgu seks" ini selalu ber"gurau biawak", saya tarik balik kaki yang hampir di cecah ke relung sawah. Apatah lagi melihat dia ketawa separuh mati tengok saya terkial-kial mahu masuk sawah dengan gaun tidur, saya cepat naik angin. Cepat-cepat saya naik ke rumah siapkan sarapan, dan tinggalkan dia menyambung gelekek ketawa.

Mendengar nama diteriak, saya berlari ke pintu dapur. Makcik tersebut tersengih-sengih memandang saya. Rafik di pintu cepat menahan saya dari mampir. Namun secara spontan pula saya menghampiri. Nah, hadiah untuk kau! Dia menghalakan telunjuknya ke atas bata di tangga dapur. Seekor lintah sedang menggeliat, memanjangkan badannya. Saya terpaku, spontan terkeluar - celaka! Dan berlari ke dalam rumah. Rasa mahu sahaja meraung. Sempat saya lihat rafik berusaha membunuh makhluk kedua yang paling saya takuti itu.

Rafik panggil saya, katanya lintah dah mati. Dah jadi abu. Seperti yang dijanjikan kepada makcik tersebut (sebelum insiden gila itu berlaku) saya tunaikan janji untuk sediakan sarapan untuknya sewaktu dia rehat. Kalau ikutkan marah, mahu saya bancuh abu lintah itu jadi minumannya pagi itu. Namun saya masih ingat, azam saya tahun ini - sabar dan waras.

Sewaktu dia berpaling ke sawah, sempat saya perdengarkan ke telinganya - sekali lagi makcik buat kerja bodoh macam itu, saya tak teragak-agak beritahu orang kampung kenapa makcik ditinggalkan suami!