Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Tuesday, September 02, 2008

Kawan Yang Datang dan Pergi

Hari ini, 2 September 2008 – berakhirnya sambutan sebulan Hari Persahabatan Sedunia.

Dalam tempoh waktu yang singkat, ada kawan yang datang dan ada juga yang pergi. Datangnya yang tidak disangka-sangka setelah lama menyepi… dan perginya sebelum sempat ditanya apa sebabnya?

Yang datang sudah tentu dialu-alukan walaupun belum pasti apa tujuan, sekadar singgahan atau akan bertamu selamanya di kalbu. Yang pergi pula belum pasti ketemu lagi atau telah pergi selamanya dengan luka di jiwa.

Namun kepada yang pergi tanpa salam setelah jiwa kuberikan, terima kasih atas singgahan. Hanya sejambangan puisi yang tak sempat didendangkan ini jadi teman sepanjang perjalananmu dari kamar hati ini. Selamat pergi dengan tenang hati.

TAMU SEMALAM
Oleh Hashim Yaacob

Tamu kuyup semalam
yang datang di lebat hujan
kuberi makan,
persalinan dan tilam untuk bermalam.

Bila reda hujan dia menghilang
ditinggalkannya padaku
sebilah belati
tercacak pada hati.

Kumpulan Puisi-Puisi Remaja
“Aku Hanya Mahu Ke Seberang”
Task Global (M) Sdn Bhd, 2001

No comments: