Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Sunday, October 04, 2009

Semalam dan Hari Ini

.
Semalam, Tuhan makbulkan doa saya untuk melihat laut. Hampir berbulan lamanya tidak menjengah ombak dan pantai, kepala sudah "masuk air". Sampai di Pantai Cahaya Bulan sudah hampir lewat petang. Rakan dari KL cukup gembira setelah lama tidak berjumpa pantai. Risau juga untuk bercanda dengan ombak dalam keadaan negara jiran sedang didabrak petaka alam. Bimbang tempiasnya terpercik ke pesisir pantai ini.

Hari ini saya baru sahaja berkira-kira melintasi gapura sastera, setelah sekian lama beriuh rendah dengan persekitaran. Mahu kembali menyambung azam yang tertunda sejak awal tahun - saya memilih beranti sosial dan mahu terkepung dalam gua pilihan sendiri.

Usai menghantar satu emel, wajah Cik terjengul di muka pintu. "Marilah sama-sama tepek inai. Kali ini inai tumbuklah. Cik sanggup tumbuk, asalkan kau sanggup tepek!" Aduh, kalah juga saya pada Cik. Terus selongkar limau nipis dalam peti ais, kutip arang bekas bakar lemang raya, dan minta Cik ambil nasi dari rumahnya kerana saya belum masak nasi waktu begini.

Sedang Cik tumbuk inai, saya sempat taip entri ini. Sepuluh minit kemudian, Cik terjengul lagi minta saya tempek inai di sepuluh kukunya. Cepatnya Cik tumbuk, saya hairan. Selamba Cik menjawab dengan senyum kambing "Alu dan lesung rumah kau elok dan baru lagi, kalau yang rumah Cik punya lambatlah siap." Dalam hati saya mengomel, kalau tahu macam itu baik saya usung lesung Cik, dapatlah berlamaan depan komputer ni.

No comments: