Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Tuesday, October 20, 2009

Menjadi Bomoh

. .
Malam tadi, saya suarakan pada Cik, hasrat saya menjadi bomoh. Saya minta kebenaran Cik untuk gunakan salah sebuah bilik di rumahnya untuk menjalankan operasi perbomohan saya. Kamar tersebut hendaklah dihiasi langit-langit kuning raja, langsir dan semua peralatan juga haruslah serupa warna. Saya pula berjubah dan berpurdah putih.

Kenapa tu, tiba-tiba pilih nak jadi bomoh? Cik teruja campur hairan dengan usul spontan saya. Saya gelak dan menukas, Cik setuju atau tidak? Cik pandang Paknik, dan perlahan berpaling ke arah saya, "kau guna bilik Tok!" Dan saya, melihat sebuah tiang, tembus di sebaliknya.

Dinihari, badan mula sengal-sengal, terutama bahagian kiri belakang. Saya cuba bertindak bijak menguruskan sakit. Saya buat tak peduli pada kesakitan yang kian mencucuk-cucuk dengan cara melupakan keresahan jiwa dan menghalau kerisauan yang bersarang dalam dada, cuba memikirkan kesedihan orang lain yang lebih menderita daripada saya; untuk mendapat kekuatan diri.

Tiba tiba teringat seorang kawan yang sering diserang kesakitan serupa. Teringat juga tips yang dia berikan, baring atas lantai tanpa lapik satu apa pun. Saya cuba lakukan lagi; tak hilang juga. Saya berdoa agar dijauhkan sakit sepertimana kawan saya, dan berdoa semoga dia juga dijauhkan daripadanya, kerana saya tahu bagaimana rasa penderitaannya. Kawan, semoga sejahtera, jiwa dan raga!

Hampir Subuh, barulah saya dapat lena seketika. Usai solat Subuh, saya merangka, gua manakah jadi pilihan untuk pertapaan saya. Sebelum saya benar-benar layak menjadi bomoh tanpa jiwa.

No comments: