Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Monday, November 03, 2008

Parang Milik Saya

.
Ini parang saya. Jadi kepunyaan saya petang semalam. Saya ke luar beli makanan sewaktu saya terpandang parang ini di sebuah gerai di tepi Jam'iyyah Bandar Pasir Mas. Sudah lama saya berhajat membelinya, sehinggalah semalam, saya berpeluang memilih satu untuk saya.

Saya mengilir mata parang ke tapak tangan. Pakcik tuan punya gerai pun tanya saya akan jenis parang yang saya perlukan. Saya jawab selamba, "parang untuk tebas batang pisang dan tebas…" Pakcik pun terdiam dan tak semena-mena tunjuk ke arah isterinya dengan telunjuk sambil berlalu pergi.

Dalam keadaan isterinya yang masih meleret pemergian suaminya, saya memilih satu parang dan beraksi melibas sana-sini untuk menyelesakan genggaman pada hulunya. Seorang lelaki dalam umur lingkungan 40-an menjerkah. Katanya sajak betul perempuan macam saya pegang parang sepanjang itu, dan ketawa terkekeh-kekeh. Nasib baik dia berada jauh di depan sana.

Saya pulang ke pejabat. Pelanggan yang ramah-tamah bertanya, "ayah suruh beli kah?" Saya jawab, "tak, tapi ayah pernah ajar saya untuk beli parang." Seterusnya dia tanya, "nak guna sendiri kah?" Saya angguk. Saya bertanya "kenapa" sebaik saja saya tengok air mukanya yang penuh kemusykilan.

Katanya dia rasa janggal tengok perempuan macam saya pegang parang, lebih-lebih lagi apabila dia tahu saya nak menebas sendiri. Tak ada lelakikah di rumah? Saya faham maksudnya, terus menjelaskan - Pakcik, jiran saya ada kaum lelaki, remaja pun ramai. Tapi di kampung saya, memang perempuan yang kena buat semua kerja, kecuali satu kerja sahaja. Istilah DIY (Do It Yourself) sudah sebati sangat dengan wanita di kampung kami. Dari anak dara sampai makcik yang tak larat nak angkat hadas pun kena reti DIY. Dari masalah paip bocor, longkang tersumbat, atap tembus, itik pengsan, ayam sawan.. semualah - perempuan akan tangani masalahnya. Kalau nak upah tukang, mereka tak mahu sebab tak berbaloi, kerja remeh-temeh katanya. Yang remaja pula lebih suka ke hulu ke hilir tayang badan.

Itu-itu jugalah saya jawab apabila setiap kali ditanya tentang perkakasan yang saya beli, dari gergaji, tukul, cangkul dan segala keperluan yang sewajarnya ada di sebuah rumah. Saya gembira melihat ayah saya senyum sebaik sahaja saya menghulurkan setiap alat pertukangan atau berkebun yang dia minta sewaktu datang berziarah ke rumah saya. Kali ini, kalau ayahanda tanya, apa lagi tiada dalam koleksi, saya akan jawab "C4 belum ada!"

No comments: