Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Thursday, November 27, 2008

Cik dan Ubat Kuat

.
Awal pagi semalam, saya sedang pening lalat kerana tidak tidur semalaman, sewaktu bonda angkat saya datang ke rumah. Sejak musim tengkujuh bermula, saya sukar untuk lena. Hujan yang tumpah sering membawa bersamanya sejuta kenangan, dan waktu diniharilah yang selalu menjadi pilihan nostalgia bertandang.

Bonda angkat berdarah raja yang saya panggil “Cik” itu selalu mengadu masalah rumah tangganya pada saya. Kisah klise bagi mereka yang bermadu - apa lagi kalau bukan rasa cemburu, giliran, ketidakadilan, putar belit dan tipu-tipuan suami, strategi isteri kedua, ubat guna-guna dan sebagainya.

Saban hari saya mendengar cerita yang sama. Sehinggakan saya terpaksa berhati-hati setiap kali berbual dengan Cik, bimbang terlepas sebarang nama yang melibatkan perkataan “madu” seperti tembikai madu, limau madu, salak madu dan apa-apa barang yang terdapat perkataan madu. Pernah sekali saya minta Cik hulurkan limau madu pada saya, Cik dengan muka masam mengomel “Cis… jangan sebut madu-madu depan Cik!” Semenjak hari itu saya hanya menggunakan telunjuk untuk merujuk apa-apa sahaja buah atau barang yang “bermadu", dan tidak lagi menyebutnya depan Cik.

Kerana tidak mahu lagi berterusan dengan keadaan tersebut, saya pun terpaksa bertegas kepada Cik. Walaupun kedengaran agak brutal, tapi saya fikir tidak wajar saya menghabiskan sekian banyak waktu mendengar cerita itu-itu juga. Mungkin kerana azam saya pada tahun ini menjadikan saya tergamak untuk menyarankan pada Cik supaya memilih antara dua – sama ada sabar dan reda dengan hidup bermadu atau pilih untuk bersendirian jika suaminya memilih isteri kedua sewaktu diberi kata dua. Jika tidak, pasti keadaan sekarang berterusan sehingga suatu masa yang belum pasti. Seperti kata Cik “agaknya Cik akan hidup berendam air mata sampai mana-mana seorang mamp...!” Tahu pun dia.

Saya berani mengusulkan kata dua tersebut memandangkan ada ketidakadilan dari segi nafkah batin, apatah lagi dalam musim sebegini, dan di kampung kami pula sering berlaku kejadian kecurian akhir-akhir ini - dia selalu ditinggalkan kesepian kerana mereka hanya tinggal berdua di sebuah rumah besar.

Dan hari ini Cik datang meraung lagi. Kali ini agak parah nampaknya. Kata Cik, Pak Nik suaminya keluar awal pagi atas alasan kerja kerana pada minggu ini giliran di pihak sana hanya pada hari Ahad. Namun Cik syak dia pergi ke sana kerana apabila Cik telefon Pak Nik, kedengaran suara madunya di hujung sana yang sengaja berbual kuat supaya Cik tahu Pak Nik sudah langgar janji.

Sedang hati membara, Cik masuk ke biliknya dan semak ubat kuat Pak Nik. Malam tadi, kata Cik – ubat itu ada enam biji, tapi sekarang dah tinggal dua. Selalunya Pak Nik akan telan dua biji sahaja.

Cik pun mula meraung lagi selepas menceritakan hal itu kepada saya. Saya terpaksa tahan gelak apabila Cik dalam sedu-sedannya sempat mengomel, “cuba bayangkan apa yang dia buat sekarang ni..” Saya bukan mahu gelak pada aktiviti yang mungkin dibuat Pak Nik, tapi saya geli hati memikirkan ikhtiarnya menelan empat biji ubat tersebut. Sedangkan sudah berkali-kali saya beritahu Pak Nik akan bahaya menggunakan ubat dari negara jiran tersebut.

Pernah saya sarankan kepada Cik agar menggantikan isi kapsul ubat kuat tersebut dengan gandum. Namun katanya dia tak reti, macamana caranya. Saya rincikan, buka kapsul tersebut dan curahkan isinya. Masukkan gandum secara cermat dan tutup balik kapsul secara teliti kerana kulit kapsul sangat sensitif.

Tiba-tiba Cik senyum dan kesat air mata. “Memang Cik telah buat macam yang kau suruh tu, tapi sempat buat sebiji sahaja. Susah sangat, kapsul tu kecil. Tapi antara empat biji yang Pak Nik telan tu, termasuk sekali kapsul gandum tu!” Hahahahaha, saya tidak dapat tahan rasa geli hati yang teramat.

“Habis yang Cik meraung ni kenapa?”

Cik senyum kambing. “Sebab Cik dah habiskan baki kapsul yang dua biji lagi tu, tapi Pak Nik tak balik-balik lagi ni, tentu di rumah sana!” Saya tepuk dahi.

“Baliklah tu… baik Cik balik rumah cepat, nanti kalau Pak Nik balik ke rumah dan Cik tak ada, kemungkinan juga dia akan ke sana”, saya menyarankan.

Cik pun minta diri, sambil senyum bergula berpesan kepada saya. “Nanti kalau Pak Nik beli ubat tu lagi, kau tolong Cik isikan gandum dalam kapsul tu, ya?”

Hah, padan muka saya!

No comments: