Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Wednesday, November 26, 2008

Toya dan Lelaki 48 Tahun

.
Pagi-pagi lagi saya ke kedai kopi seberang jalan. Bukan roti canai sangat tujuan saya, cuma hanya itu sahaja alasan untuk saya bertenggek di situ. Sudah berbulan saya tidak ke sana, jadi sesekali mahu juga 'ambil angin' kampung. Sambil tunggu roti siap, bolehlah saya merisik berita global mutakhir daripada pakcik-pakcik yang selalu membuka hari di situ.

Kali ini, reaksi mereka tidak lagi seperti pertama kali saya ke sana. Kalau dahulu, mereka serentak berpaling ke arah saya dengan mata terbeliak, hari ini pakcik-pakcik berkopiah sudah mula mesra dengan saya; kerana saya sentiasa jawab "ya, pakcik" sambil senyum dengan pertanyaan klise mereka "beli roti canai?" Kalau saya jawab "tak, nak datang ronggeng...", tentu hari ini pakcik-pakcik akan jadikan saya isu utama.

Isu hari ini masih Altantuya, cuma bukan lagi cara dia dibom, C4 dan modus operandi si pembunuh Toya (sebutan mereka bagi Altantuya), tapi kenyataan media oleh salah seorang yang pernah dikaitkan dengan pembunuhan Toya dan dibebaskan kini.

Saya menahan gelak apabila mendengar komen pakcik tertua dalam kelompok, "kalau aku yang jadi dia pun, aku tak mengaku. Cuba taksirkan (andaikan) bini kau dah tahu rahsia kau suka berkendak dengan anu binti anu kampung sekian-sekian, dan bila bini kau tanya kau, sebab nak mulakan sesi mengamuk, ada kau nak mengaku? Paling tidak pun, kau minta tolong aku yakinkan pada bini kau yang kau tak buat maksiat tu!" Hahaha, mereka ketawa sambil jeling saya.

"Itupun kalau kau upah aku juta-juta dollarlah, aku pun takut dengan bini kau tu. Tak pernah aku jumpa bini yang simpan pisau daging bawah bantal". Hahahaha, ketawa mereka makin gempita.

Saya senyum, capai roti canai yang baru siap. Sebelum melangkah keluar saya toleh pada mereka yang melereti saya,
"pakcik, lelaki umur 48 memang suka putar belit dan menipu!"

Ada tanya dalam pandangan mereka. Saya pun berlalu. Esok pagi saya akan pergi lagi.

No comments: