Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Thursday, August 07, 2008

Tangisan Bulan Madu - Suatu Adegan Yang Menjengkelkan

Semalam, saya tengok drama Tangisan Bulan Madu. Kali pertama saya menontonnya. Novelnya telah saya baca semasa di Pusat Matrikulasi UIAM, Lembah Pantai. Saya pun lupa jalan ceritanya, Cuma yang masih ingat nama watak utamanya, Bogatt dan Amira. Dan lagi.. saya ingat Amira jadi janda berhias selepas kematian Bogatt. Habis.

Setelah menonton drama yang diadaptasi ini, saya tidak lena tidur kerana geram dan tidak puas hati dengan adegan Amira “menerima” Bada, suami keduanya selepas Bogatt, sewaktu Bada bertanyakan tempat tidurnya (tilam yang disimpan di bawah katil) kepada Amira. Sebelum ini Bada tidur di atas tilam tersebut, di tepi katil Amira setiap malam sejak berkahwin. Tapi selepas Amira rasa tersentuh oleh kebaikan Bada yang sanggup menolongnya menghidupkan kembali butik yang penuh kenangan dengan Bogatt dengan cara memberi sejumlah wang yang banyak kepada Amira, dia lantas memikirkan untuk “berkongsi katil” dengan Bada.

Apa yang menyebabkan saya “putus angin” ialah cara Amira menjawab sewaktu Bada bertanyakan tilam tersebut. Saya tak ingat dialognya, tapi adegan itu lebih kurang begini:

Bada tanya di mana tilamnya. Amira jawab, dia simpan.
Bada tanya lagi.. Habis abang nak tidur di mana.
Amira jawab, tidur di sini.. sambil tepuk katilnya,
dan dia sedang bersimpuh di birai katil.
Bada terkelip-kelip dan merenung Amira, masih lagi di tepi katil.
Amira pun mula minta maaf atas kesilapan dan dosanya menyeksa batin Bada selama ini. Habis

Huh! Begitu saja adegan yang sepatutnya sangat romantik berakhir. Tak tahulah saya pada siapa saya patut geram. Tapi saya fikir bukan pada penulis novel, kerana bila sudah diadaptasi, sebahagian besar dialog dan isinya telah diubah oleh penulis skrip atau divisualkan mengikut citarasa pengarah.

Pendeknya, saya berasa amat tidak puas hati dengan adegan tersebut. Rasa macam jakun sangat. Rasa betapa tidak romantiknya orang Melayu bermesra. Ahh! Macam bodoh pula. Yerk!

Tidak bolehkah kalau ia digarap begini.
Bada mencari-cari tilamnya di bawah katil,
Amira pula cari gaun tidur dalam almari.
Bada tanya Amira, “Mana “katil” saya?” (tekankan perkataan katil)
Amira akan jawab, “Saya dah jual”
(sambil salin baju kurungnya kepada gaun tidur, dan sembur minyak wangi)
Kemudian Bada akan tanyalah.. “Habis abang nak tidur di mana?”
Amira boleh jawab, “Tak muat lagi ke katil kita sebesar ini?”
Sambil raba-raba cadar di sebelah kanan posisinya dan senyum bermakna pada Bada.
Dan Bada tak payah tanya apa-apa lagi.. senyum dan tutup lampu.

Semudah itu sahaja. Tak payahlah nak berceramah atau membazirkan air liur untuk minta maaf dari Bada pada malam itu juga.

Esoknya, tulislah nota atas kertas merah pada Bada, minta maaf atas apa yang berlaku selama ini. Apa yang terbuku dalam hati, rasa berdosa sebab tak layan Bada selama ini dan sebagainya. Macam gitu tak boleh ke? Penat saya tengok dialog Amira minta maaf secara didaktik itu. Menjengkelkan!

1 comment:

Helmi Mohd Foad said...

Seperti yang saya baca tulisan sahabat saya,Dr. Azman Ismail, penolong pengarang meja hiburan dalam tinta kritisnya, dosa-dosa filem malaysia yang tidak ada nilai-nilai estetika.

Berlainan dengan genre sastera dan seni tampak.