Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Saturday, February 28, 2009

Sebuah Penyerahan

Mimpi saya terpelanting ke birai ranjang. Dengan mata terpisat-pisat, saya baca patah demi patah perkataan di skrin telefon bimbit. Dan mata terus tidak mahu lelap selepas itu, fikiran terus menerawang pada perbualan saya dengan dia sebelum ini. Sungguh sms itu menginsafkan saya, bahawa perencanaan Tuhan mengatasi segala rencana dan makar manusia.

Assalamualaikum WBT buat Rozais. Ketika SMS ini dihantar diriku baru saja keluar dari General Hospital, KL kerana terlibat dengan kemalangan jalan raya akibat daripada tidak cukup tidur. Kereta Naza Sorentoku teruk juga tetapi Allah masih menyayangi diriku, dengan tidak mengambil nyawaku ketika itu. Seluruh keluargaku menyatakan umurku masih panjang. Dan masa ku pulang ke rumah menaiki kenderaan abang, aku teringat pada sajakmu semalam yang kubaca di dada akhbar Mingguan Malaysia, di ruangan Sastera Budaya. Ada sebuah puisimu di situ. Aku teringat kepadamu. Apakah aku harus berterus-terang berkenaan dengan orang-orang yang menyatakan kepadamu - cara bertudungmu itu? Aku amat terasa bersalah sekarang! Jika tidak memberitahu hal ini kepadamu. Mula-mula ingatku ingin saja berterus-terang bila kita berjumpa di KL. Tetapi pertemuan tidak berlaku. Dan dirimu juga tidak dapat datang ke KL. Dirimu juga pernah berkata kepadaku: "Aku juga didapati bersubahat." Sejak dari tadi, aku hanya memerhati, pada resah gambar ini, pada sebuah perhitungan diri, ada yang terpendam di sudut hati. Teringat aku pada lukisan Monalisa yang pernah kulihat di Muzium Louvre, Paris, Perancis dengan gambar yang ingin kulukis, .......... Tetapi sebelumnya, dia telah meminta, untuk tidak membenarkannya! Ah, terlalu amat sangat... dan kupegang pada janji eratnya, lalu kusimpan dalam diam, segala hasrat yang dipendam, mungkin di waktu lain, akan tertukarkah jawapan, dengan membenarkan gambarnya dijadikan lukisan?
(24 Februari 2009, 12.49 am)

Kepada InangRodat, saya doakan semoga sejahtera. Maaf, kerana sehingga kini saya masih dengan prinsip saya. Selamanya! Namun saya tetap menghargai nilai seni yang ada pada saudara. Masih banyak ayat-ayat alam Tuhan yang indah memerlukan sentuhan saudara, dan perlu dibingkaikan.

Dan dugaan yang berlaku kepada saudara, saya anggap ia adalah peringatan dari Tuhan, kembalikanlah pada Yang Esa. Bersyukurlah kerana saudara masih punya ruang masa untuk mengapungkan kebenaran.

Dan kepada yang terlibat sebagai dalang, doa saya sebagai golongan mustadh'afin ini, agar jiwa kalian ditaburi benih keikhlasan dan kejujuran dalam setiap tindakan.

Padang Embun
Februari 28, 2009 (pagi: 1:46)

No comments: