Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Saturday, August 14, 2010

Ulangtahun Blog dan Hari Persahabatan

.
Saya sentiasa mengingati Ogos, kerana padanya ada dua sejarah penting yang wajib diingat oleh saya. Ogos adalah bulan ulangtahun kelahiran blog saya, empat tahun berlalu. Seharian saya ulang dengar lagu tema blog ini. Sudah agak jauh perjalanan ini rupanya, mungkin esok lusa Kekasih memanggil ke sisi, kerana kita hanya insan yang berkelana antara langit dan bumi-Nya sementara menunggu dimensi lain yang bakal tiba apabila langit dan bumi bersatu - nanti di suatu masa.

Kembara berjalan bersendirian
Mencari jalan pulang
Bilakah masanya embunkan menjelma
Di tanah gersang yang membakar

Alangkah pedihnya nasib kembara
Di tengah khatulistiwa
Tak siapa yang dapat menghilangkan dahaga
Namun tetap ia bertahan

Kami semua senasib dengan mu
Wahai kembara di tanah gersang
Mencari kebahagian dalam hidup
Menempuh berbagai rintangan yang ada
Namun bahagia masih impian

Kau masih berjalan di bawah sinar
Bulan bintang yang membimbingmu
Suatu hari kau kan bertemu
Sungai mengalir di taman indah
Nanti di suatu masa.

Ogos juga adalah bulan persahabatan. Sentiasa saya ingat ulangtahun persahabatan saya yang sudah menjangkau usia empat belas tahun. Jika ia sebuah perkahwinan, sudah tentu saya mempunyai zuriat remaja. Dalam usia persahabatan itu, pelbagai duga dan bala menimpa, cuma kesabaran dan keinsafan dalam melaluinya dapat menyelamatkan jiwa ini.

Dalam apa jua keadaan, satu panduan yang seharusnya diingat sentiasa ialah: seringkali apa yang kita sangkakan baik untuk diri kita itu sebenarnya buruk bagi kita, dan seringkali apa yang kita anggap buruk untuk kita itu sebenarnya adalah baik bagi kita. Sesungguhnya Tuhan Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita kerana ada perkara yang tak terjangkau oleh mata fikir, namun ia boleh difahami dengan jiwa nan tulus redha.

Sebagaimana titipan saya pada awal muka Kumpulan Cerpen "Apabila Alam Berbicara" kepada sahabat, satu-satunya dia "Makin terang cahaya, semakin banyaklah sisi gelap terlempar." Semoga sisi gelap itu terus disuluh oleh pengabdian kepada-Nya secara seluruh.

Dan sebagaimana selalunya, saya mengulang bicara setelah menghisab diri "Sesungguhnya tanpamu, langit itu terlampau luas, bagi helang seperti aku." Saya bagai helang yang patah sayap kanannya ingin terus terbang mengembara di langit Tuhan yang maha luas, semoga gagah tatkala diterpa langkisau duga.

Kepada mereka yang mengerti makna persahabatan, saya ucapkan "Selamat Bersahabat", semoga ada pasangan antara kita yang berjaya sebagaimana Jalal dan Tabrizi.  

4 comments:

Zawawi Aziz said...

tidak begitu banyak disembunyikan,
mungkin ramai yang begitu senang
dengan penampilan, mungkinkah ?

rozais al-anamy said...

Zawawi Aziz,
Kalau benar mahu berkata,
biar jelas ke dasar sukma.

nur hanis said...

Moga terus cekal dan bersemangat..teruskan perjuangan sahabat!

rozais al-anamy said...

nur hanis,
terima kasih atas iringan doa. kaki akan menapak selagi jiwa masih berdetak.