Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Sunday, October 26, 2008

Chamil & Freedom of Expression

.
Semalam, seorang rakan dari Utusan berbual secara maya dengan saya. Dia tanya saya, apa pendapat saya tentang cerpen Chamil Wariya yang disiarkan dalam Mingguan Malaysia pada 12 Oktober 2008, cerpen yang mencetuskan kontoversi sehingga disebut-sebut sehingga di Parlimen.

Saya jawab ringkas, saya sangat suka cerpen tersebut dan Chamil berhak mendemonstrasikan perasaan dan meluahkan pemikirannya secara kreatif. Rakan saya itu kata, kalau macam itu jawabnya, saya pun perkauman jugalah.
Saya kata, tidak, saya tidak menyokong sebarang tindakan yang berbentuk perkauman, tapi apa yang Chamil tulis adalah salah satu cara mempertahankan maruah bangsanya dan menegur kesilapan yang telah dilakukan oleh bangsa lain secara berkias.

Ia samalah seperti seseorang yang menyeranah kita dengan bahasa kesat di depan khalayak dan menuduh kita macam-macam, walhal semasa susahnya, kitalah yang membantunya. Dan selepas ditolongnya sehingga senang-lenang, dikerkahnya lutut kita balik. Siapa saja berhak marah dan kecewa dengan perangai tak sedar diri serupa itu.

Rakan saya menambah, mereka nak boikot akhbar yang siarkan cerpen itu. Saya jawab, bukankah selama ini mereka dah boikot, habis macamana dia dapat tahu cerpen tersebut tersiar pada tarikh tersebut? Agaknya inilah dikatakan makin benci makin sayang. Akhirnya saya kata, engkau tengoklah nanti, tentu akhbar ini semakin laris dalam kebencian mereka.

No comments: