Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Thursday, March 26, 2009

Sisa Cinta

.
Sehingga saat ini, mata engkar untuk lelap sejak jam dua pagi tadi. Sungguh mata ini sudah pandai berpakat dengan kalbu dan minda, untuk mendera jiwa. Saya bergegas ke Kota Bharu, melalui Jalan Kota Darul Naim, berhenti seketika di suatu tempat dan terus ke Hospital Sultanah Zainab II. Dalam mentari pagi yang agak garang, saya laju menapak ke Unit Hasil melalui pintu belakang hospital kerana sudah tentu waktu begini tiada tempat meletak kereta di dalam kawasan hospital.

Menjejak kaki ke sini dalam situasi saya sebegini terasa seolah-olah mengunjungi yang tersayang di pusara. Selesai urusan di kaunter dan menjengah sebentar Katil 17: Wad 28, saya menghayun langkah laju pulang ke kereta. Saya menyedari telah kesasar menghala ke longkang sebaik sahaja sahabat di belakang memanggil. Cepat-cepat saya mengubah haluan ke pintu keluar hospital yang saya lalui sebentar tadi. Malunya kerana dia dapat mengesan kecuaian saya itu. Hari semakin garing dan sakit belakang semakin bertambah. Sungguh-sungguh saya terdera sekian hari, jiwa dan fizikal. Apatah lagi terpaksa menahan kesakitan daripada diketahui oleh rakan taulan dan pelanggan.
Hutan cemara memanggil-manggil saya. Juga terasa mahu bersendirian di Tambatan DiRaja yang sekian tahun tidak terjengah. Saya rindu untuk bergelandangan dari kota ke kota, melihat bas yang datang pergi, atau menunggu di sepanjang landasan keretapi dan melambai-lambai penumpang yang berdiri di pintu, seperti yang selalu saya lakukan suatu waktu dahulu.
Dalam keadaan terpuruk, abang posmen datang dengan sejumlah surat. Antaranya, jemputan ke sebuah majlis, dan sebuah majalah yang memberi noktah kepada sebuah penantian. Saya harap kedatangan dua pucuk surat ini dapat meredakan sedikit kesakitan setelah merempuh kepedihan dan kekecewaan oleh seseorang yang membeli kejujuran dan keikhlasan yang sering dijaja olehnya dengan sebuah pendustaan dan pengkhianatan. Namun saya tetap mendoakan kesejahteraan kepadanya dalam meneruskan perjalanannya.
Tunas Cipta, April 2009, DBP
Noble Art Creation

No comments: