Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Monday, March 23, 2009

Musang Berbulu Ayam

Dalam The Scribe Dato' A. Kadir Jasin (AKJ) ada menyebut tentang musang berbulu ayam. Beliau mengaitkannya dengan rumah politik tanah air. Sebut tentang musang yang tidak suka akan bulu sendiri ini, saya teringat sikap seorang suami kawan saya yang datang bertamu ke pejabat saya.

Dia bertandang dengan alasan bertanya khabar dan membincangkan tentang usahasama perniagaan dengan kami (dia seorang guru yang mula berjinak-jinak dengan alam perniagaan), kemudian melilau ke sana sini serta menyemak sebahagian besar tempahan siap. Dalam kesibukan saya bekerja, saya sempat mengerling kepadanya yang telah mengambil tempat saya. Sahabat saya pula sedang berdiskusi dengan seorang lagi rakan yang hadir bersama dengan guru tadi.

Walaupun seringkali dalam doa saya minta supaya tidak diperlihatkan aib manusia kepada saya, hari itu Tuhan menunjukkan aib tetamu itu. Saya lihat dia menyelitkan sekeping kad nama pelanggan saya ke dalam poketnya, dan pada waktu yang sama saya kebetulan berpaling ke arahnya. Darah menyirap ke mukanya, dan saya bertindak seolah-olah tidak nampak tindakannya itu. Dia mula menguis sesuatu dalam tong sampah untuk mengelirukan tindakannya dan saya bersembang seperti biasa, seolah-olah saya tidak perasan hal tersebut.

Sewaktu dia ingin pulang, saya renung mata sahabat, rakan kongsi saya. Kata saya, saya belum bersedia untuk berniaga ke peringkat antarabangsa dengan rakan tadi. Sahabat saya terpinga-pinga, kerana sebelum itu kami hampir bersetuju menjalinkan usahasama dengan beliau, tiba-tiba keputusan tersebut saya ajukan kepadanya. "Aku tak mahu bergaduh dengan isterinya, kawan kita di kemudian hari."

Sepertimana biasa, sahabat akan mengerti dan dia "membawa" tetamu tersebut ke luar pejabat dan terus memberi keputusan itu kepadanya. Saya pasti dia tahu kenapa saya tidak ke luar minum bersamanya petang itu, hanya sahabat yang mewakili untuk memberi keputusan, kerana sebelum dia keluar, sempat dia menyapa, "orang nak keluar pun tak paling muka!", dan saya sempat senyum kepadanya dan berbisik, "tak perlu mengadap muka, saya ada tujuh mata!"

Saya lebih suka menegur secara tidak langsung kepada mereka yang "khianat". Jika tidak terus pada waktunya, pasti suatu masa saya akan berterus-terang jua, cara saya. Lebih-lebih lagi kepada manusia yang suka memakai bulu ayam ini, atau kepada manusia seumpama watak-watak dalam Musang Berjanggut.

Padang Embun

No comments: