Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Tuesday, August 08, 2006

Mudahnya berbahasa dengan orang sastera!

Khamis, Ogos 03, 2006
Hanya orang sastera memahami jiwa rakan seperjuangannya, sepertimana terdapat sesetengah orang sastera jugalah yang suka menganiaya sesama sendiri. Sepanjang penglibatan saya dalam dunia sastera, hal inilah yang saya simpulkan melalui pemerhatian terhadap kehidupan, perjalanan, sikap dan sifat orang sastera.
Hari ini saya akan bertolak ke tanah tumpah darah saya, Batu Enam, Kuala Terengganu bertemankan rafik saya, Zanazanzaly dan seorang rakan penyair tersohor negara yang akan memandu. Kami bertemu setelah Norzailani Mohd Nuzi menelefon untuk bertanya khabar sewaktu berbuka puasa di sebuah kedai makan, lalu saya pelawa beliau untuk sama-sama menemani Zanazanzaly yang sedang iftar. Semasa bersembang, kami mempelawa beliau untuk turut ke Terengganu, menemani saya yang akan memberikan ceramah motivasi karya bagi program Khemah Sastera anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur di Gem Beach Resort, Batu Rakit, pada Jumaat, jam 9.30-10.30 pagi, 4 Ogos 2006. Saya tahu beliau mempunyai agenda pada hari Jumaat, tetapi sanggup juga menemani kami ke sana - kerana beliau memahami dunia kami. Tiada alasan atau cadangan lain dari mulutnya, melainkan sepatah kata "molek jugok, bulehlah."
Mendengar jawapan itu, saya terimbau pada kenangan sewaktu hendak ke Residence Resort, Paka, Terengganu pada 7-9 Julai lepas untuk mengikuti Program Penulisan Novel, bimbingan Datuk Dr. Anwar Ridhwan. Saya dan Zanazanzaly sedang berkira-kira cara untuk ke sana memandangkan Paka terletak jauh dari Kuala Terengganu (hampir sejam setengah berkereta), makanya kalau kami naik bas, terpaksa transit di Kuala Terengganu.. dan ... dan... macam-macam lagilah. Cuba-cuba telefon rakan lain, kalau-kalau ada yang senasib. Ya.. Nimoiz T.Y semacam kami juga, sedang berkira-kira. Kami pun cadangkan beliau memandu, dan pakat-pakat isi minyak. Jawabnya "Boleh jugok, moleklah!"
Senangnya berbahasa dengan orang sastera! Buat masa ini cukuplah saya menyatakan perihal kebaikan orang sastera, walaupun kebanyakan masa juga hati ini banyak tersentuh oleh sikap kehaiwanan segelintir daripada mereka.
posted by rozais al-anamy at
1:59 PM 0 comments

No comments: