Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Wednesday, November 19, 2008

Sebilah Belati Di Hati

.
Dalam entri September 2, 2008, saya ada menulis sesuatu sempena berakhirnya sambutan bulan persahabatan. Sepanjang perjalanan hidup selama 35 tahun, pelbagai jenis manusia ditemui - ada yang terhimpun dalam kategori rakan, kawan, teman, sahabat jiwa dan sahabat; dari sebaik-baik manusia hingga sejahat-jahatnya. Justeru itulah saya memilih untuk mengenal semua golongan manusia - dari ahli sufi, para wali, alim ulama sehinggalah penagih dadah, pencandu, pembunuh, pelacur dan sebagainya. Semuanya ada dalam senarai sahabat dan kawan saya. Kerana saya selalu belajar sesuatu yang berharga dari mereka; dari cerita dan kisah suka duka hidup mereka.

Dalam entri tersebut saya ada menyebut tentang kawan yang datang dan pergi dalam hidup. Dan hati saya yang pernah ditusuk belati oleh seseorang yang pernah bertamu dalam rumah jiwa, yang perginya selepas hujan reda.

Hari ini saya menerima sms daripadanya yang dihantar kerana terpaksa - dia berada di wad, kerana penyakit yang dapat saya teka. Saya menerima berita tanpa jiwa, luka di hati entah bila sembuhnya. Namun saya tetap berdoa, agar dia dipelihara Pencipta, kerana saya amat berharap dia menyedari dan mempelajari sesuatu dari keadaan dan ketentuannya kini. Semoga dia tidak akan mencacakkan sebilah lagi belati pada hati insan di sisi.

No comments: