Untuk menghubungi saya, atau memberi dan menerima maklumbalas secara peribadi, sila capai 013-3544889, atau emelkan ke rozaisalanamy@gmail.com, atau temui saya di http://www.facebook.com/rozais.alanamy

Selain capaian di atas, yang menggunakan nama dan kutipan daripada saya adalah tidak relevan dan tidak ada kena mengena dengan pendapat dan pendirian saya.
__________________________________________________________________

Friday, August 27, 2010

Jiwa Sebuah Surat Maya

.
Sewaktu menerima sebuah surat maya kedua daripadanya, saya terharu dan berasa bahagia yang sangat dalam. Ia bukanlah suatu perasaan bahagia, gembira dan terharu sebagaimana menerima titipan cinta seorang kekasih; namun rasa bahagia dan keterharuan kerana masih ada manusia berhati emas dalam kecelaruan manusia yang pelbagai pesona dalam dunia akhir zaman ini.

Pelanggan saya di Pesta Buku Selangor 2010 ,Kompleks PKNS Shah Alam ini sekali lagi memberi reaksi terhadap Kumpulan Cerpen "Apabila Alam Berbicara" saya. Katanya, selain membuatkan beliau kembali membaca bahan kreatif, beliau juga menemui sesuatu dalam karya saya.

Bagaimana saya tidak berasa gembira, seseorang yang sudah lama melupakan sastera, kembali menghayatinya. Dan paling penting, spesies yang saya gelarkan "robot"  (orang sains) suatu ketika dahulu, lebih besar jiwa dan taakulannya. Seorang pembaca begini lebih bermakna daripada seribu pembaca yang membacanya hanya sekadar menilik aksara, baris demi baris.

Teringat pada sebuah Sabda, apabila segolongan manusia lemah dan sering bertelagah sesama sendiri, Allah akan utuskan satu puak lain yang menggantikan dan memimpin mereka. Syukur kalau yang menggantikan itu lebih baik daripada yang diganti, andai sebaliknya?

Kehadiran beliau menguatkan sangkaan dan kepercayaan saya tentang masa hadapan sastera di tangan para ulul-albab, yang ramai daripadanya nanti mereka yang arif dalam pelbagai bidang selain sastera. Saya nantikan zaman yang penuh iluminasi di tangan mereka, yang berupaya menghuraikan setiap petanda dan ayat Tuhan serta Sabda Baginda. Kita nantikan, nanti di suatu masa.

Salam Sdri Rozais
Semoga sihat untuk terus berkarya dengan minda dan pena
Saya saja nak mencoret sesuatu, kerana apabila menjelang Ramadhan Al Mubarak pada setiap tahun, fikiran saya pasti mengenang suatu peristiwa di Ramadhan walaupun dah berlalu lebih dua dekad dahulu. Ingatan itu selalu saya rasakan sangat baru ianya berlalu. Secara kebetulan apa yang saya kenangkan itu ianya tertulis sebagai penutup dalam cerpen saudari Animo Adiratna iaitu Surah al-An'am 6:125 yang baru saya baca beberapa minggu lepas.


Dengan itu apa yang saya coretkan, kiranya mengganggu saya mohon maaf. Bahasa dan gaya tidak sempurna kerana tidak pernah belajar menulis secara formal. Sementara menanti waktu berbuka, saya terfikir untuk mencatatkan seseuatu, saja to pass my time. Maaf sekali lagi lagi jika mengganggu.


Ayat itu mengenangkan saya pada seorang teman dari Lubnan bernama Hisham yang menerangkan kepada saya apa yang tersirat dari ayat tersebut selain apa yang dinyatakan dalam tafsir. Kami berdua Sunni dan terdapat dua orang lagi classmate kami; yang muslim mengikut fahaman Syiah, Seorang dari Basrah Iraq bernama Said dan seorang lagi dari Isfahan, Iran bernama Redza. Penerangan beliau telah menarik minat kawan-kawan lain yang bukan muslim, dan akhirnya terjadinya perdebatan kecil yang kami berempat disebelah pihak mempertahankan hujah. Ketika itu kami merasakan untuk berdakwah ianya memerlukan ilmu yang tinggi, mampu memberi penerangan dan boleh berhujah.


Ayat itu disamping memperkata kehendak Allah tentang pemberian hidayah, Hisham mengatakan ayat itu menyatakan teori sains;


Theory of Pressure Decompression at Higher Altitude. Ayat itu menyatakan tentang sempit atau sesak dada (pernafasan) macam naik kelangit. Sesak nafas naik kelangit adalah disebabkan oleh penurunan tekanan pada altitude yang lebih tinggi. Paling mudah kita memahaminya ialah kapal terbang, pada altitude yang tinggi ianya perlu diberi tekanan (pressurised) supaya tekanan dalam kapal terbang sama dengan tekanan ketika ia di bumi, pada ketika itu tekanan di luar kapal terbang jauh lebih rendah. Sekiranya kapal terbang tidak di berikan tekanan pasti yang berada dalam kapal terbang akan merasakan sesak nafas. Dapat juga kita perhatikan dalam filem yang apabila pintu kapalterbang terbuka waktu di udara, keadaan luar kapal terbang akan semacam menyedut apa yang ada dalam kapalterbang, ini adalah kerana perbezaan nilai tekanan yang tinggi di luar rendah dan didalam aircraft jauh lebih tinggi.


Al-Quran itu bukan ciptaan nabi Muhammad S.A.W: Keadaan itu menolak hujah yang yang mengatakan Al-Quran itu ciptaan Nabi Muhammad SAW. Tidak mungkin Nabi boleh mengetahui yang naik kelangit itu boleh menyesakkan nafas, kerana persekitaran Mekah dan Madinah tidak ada tanah tinggi atau gunung yang kalau di daki boleh menyesakkan nafas.


Salam hurmat dan selamt berbuka puasa. Maaf sekali lagi, saya menulis hanya menanti masa berbuka.

Maha Suci Allah. Segala puji bagi Allah yang merupakan sebaik-baik perencana.

Pinggiran Putrajaya

2 comments:

rozais al-anamy said...

Fakeh,
terima kasih atas makluman dan perkongsian maklumat.

casinoxo said...

ดูหนัง Seventeen 17 วัยเปลี่ยนโลก (2019) เว็บดูหนังออนไลน์ที่ดีที่สุด ดูหนังฟรี ดูหนัง HD ต้องที่นี่
https://www.doonung1234.com/